Viaplay går live i Nederländerna

• Tjänsten erbjuder en unik kombination av premium direktsänd sport, Viaplay Originals, Hollywood-filmer och -serier, och barninnehåll
  • Viaplay lanserar med ett introduktionspris på EUR 9,99 per månad
  • Viaplay blir tillgänglig i minst 16 länder till slutet av 2023

Viaplay har lanserat i Nederländerna den 1 mars med en unik kombination av premium direktsänd sport, Viaplay Originals, Hollywood-filmer och -serier, och barninnehåll. Tjänsten erbjuds i ett paket med ett introduktionspris på EUR 9,99 per månad (vanligt pris från augusti: EUR 13,99 per månad), och är tillgänglig genom distributionspartners KPN, VodafoneZiggo, T-Mobile Netherlands och DELTA Fiber, samt abonnemang som säljs direkt till kunderna. Lanseringen tar Viaplays närvaro till 11 länder, med minst fem ytterligare marknader som tillkommer innan slutet av 2023.

Höjdpunkterna av Viaplays erbjudande i Nederländerna inkluderar:

Sport: Formel 1; PDC-dart med trefaldiga världsmästaren Michael van Gerwen; Bundesliga-fotboll; damfotboll från Italiens Serie A och Sveriges Damallsvenskan; semifinalerna och finalen av Coupe de France 2021/2022; Matchroom-snooker och -pool; och KSW-kampsport; samt Premier League-fotboll från och med augusti 2022. Regerande Formel 1-världsmästaren Max Verstappen och Viaplay har överenskommit ett flerårigt partnerskap där nederländska stjärnföraren kommer att medverka i exklusivt innehåll för Viaplay-tittare.

Viaplay Originals: premium originalserier inklusive ‘Älska mig’, ‘The Box’, ‘Heder’, ‘Threesome’ och Canneseries 2020-vinnaren ‘Partisan’ samt den kommande MGM-samproduktionen ‘Billy the Kid’, och internationella dokumentärer som ‘The Prize of Silence’. Viaplay är ledande på att skapa originaldramaserier i Norden, med fler än 70 premiärer planerade för 2022, och har annonserat ‘Something Stupid’ och ‘The Guilty’ som sina första nederländska manusbaserade Viaplay Originals. Det kända formatet ‘Draknästet’ blir Viaplays första non-scripted-produktion i Nederländerna.

Hollywood-filmer och -serier: den amerikanska premiumstreamingtjänsten STARZPLAY, NBCUniversals realitystreamingtjänst hayu och dokumentärstreamingtjänsten Curiosity Stream ingår i ett Viaplay-abonnemang utan extra kostnad. Dessutom erbjuder Viaplay blockbuster-innehåll från studios som MGM, Sony, Warner Bros., wiip, eOne och fler, inklusive ‘Men in Black’-filmerna, ‘Walker’ och ‘The Capture’, följt av ‘Tomb Raider’, ‘Jumanji: The Next Level’, ‘Bad Boys for Life’ och ‘Charlie’s Angels’.

Barninnehåll: Viaplay är den exklusiva streaminghemvisten för nya DreamWorks Animation-serier, inklusive nya serier baserade på framgångsrika franchises som ‘Madagaskar’, ‘Croodarna’ och ‘Trolls’, tillsammans med populära serier som ‘Peppa Pig’, ‘My Little Pony’ och ‘LEGO Ninjago’.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Vi är glada över att tittare i Nederländerna nu kan uppleva Viaplay själva. Vi har förvärvat fantastiska sporträttigheter, säkrat utmärkt innehåll, etablerat viktiga partnerskap och rekryterat de bästa talangerna. Viaplay är här för att spela en positiv långsiktig roll, och för att hjälpa till att forma den nederländska streamingmarknaden och kreativa scenen för många år framöver. Det är så mycket vi vill bidra med och uppnå i Nederländerna – och idag är bara början.”

Alla Viaplay Originals och allt internationellt innehåll har nederländska undertexter, och allt barninnehåll har nederländsk dubbning.

I Nederländerna stöds Viaplay av ett brett utbud av enheter och plattformar, inklusive smart-TVs; iOS och Android smarttelefoner och surfplattor; Chromecast och Apple TV; Amazon Fire TV; och PC samt Mac.

Kring 48 % av Nederländernas 8 miljoner hushåll har ett video-streamingabonnemang, med ett snitt på 1,6 abonnemang per streaminghushåll. Under 2025 förväntas streaming-penetrationen att öka till 66 % och antalet abonnemang per streaminghushåll till 1,9. 98 % av nederländska hushåll har en bredbandsuppkoppling (källa: Ampere Analysis).

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen, USA och Nederländerna. Viaplay lanseras i Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

För att läsa mer om NENT Group och dataskydd, klicka här