Viaplay Group förlänger rättigheterna till danska 3F Superligaen till 2030

• Tre direktsända matcher från den högsta danska fotbollsligan ska visas på Viaplay varje vecka från säsongen 2024/2025
  • Alla matcher har studioprogram, kommentatorer och expertanalys i världsklass
  • Avtalet förlänger ett av Europas längsta partnerskap inom fotbollsrättigheter

Viaplay Group har förnyat sina rättigheter till fotboll från danska 3F Superligaen för ytterligare sex säsonger. 3F Superligaen är den ledande nordiska fotbollsligan – och Danmarks mest populära inhemska sportevenemang. Supportrar kan fortsätta att följa omfattande direktsänd bevakning på streamingtjänsten Viaplay och på Viaplay Groups TV-kanaler fram till slutet av säsongen 2029/2030. I och med avtalet kommer Viaplay Group att ha visat dansk fotboll i över 30 år, vilket är ett av Europas längsta partnerskap inom fotbollsrättigheter.

Från och med säsongen 2024/2025 visar Viaplay tre direktsända 3F Superliga-matcher varje vecka. Bolaget har första val på matcherna varannan vecka, vilket betyder att danska topplag som Brøndby, AGF och nuvarande regerande mästarna FC Köpenhamn regelbundet syns på dess plattformar. Alla matcher kommer med studioprogram, kommentatorer och expertanalys i världsklass.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, Viaplay Group: “Vi har varit en hemvist för dansk fotboll sedan 1998 och är stolta över att säkra denna nyckelrättighet fram till nästa decennium. 3F Superligaen är en attraktiv liga med passionerade supportrar och etablerade kommersiella möjligheter. Vårt förlängda partnerskap visar hur viktigt det är för Viaplay Group att vi levererar de allra bästa direktsända sporterna till våra tittare, som en del av ett brett och konkurrenskraftigt underhållningsutbud.”

Peter Nørrelund, Viaplay Group EVP och Chief Sports & Business Development Officer: “Den kontinuerliga utvecklingen av 3F Superligaen har varit kärnan av Viaplay Groups mångåriga samarbete med dansk fotboll. Genom vårt stöd och vår innovativa bevakning har vi bidragit till ligans fantastiska pågående tillväxt. Nu ser vi fram emot att arbeta ännu närmare för att ta oss an möjligheterna som de kommande åren erbjuder.”

Claus Thomsen, VD, Superligaen A/S: “Vi är glada över att Viaplay Group fortsätter som sändningspartner för 3F Superligaen i ytterligare sex år. Viaplay Groups tekniska innovationer och kommersiella fokus gör dem till en värdefull partner och en mycket viktig spelare i utvecklingen av dansk fotboll, och vi är säkra på att vi tillsammans kan addera ännu mer värde till produkten. Vi kunde inte vara mer nöjda över att förlänga vårt partnerskap och vi ser fram emot ett givande samarbete fram till åtminstone 2030.”

Avtalet inkluderar även rättigheterna till alla matcher i den danska andra ligan 1. Division, och omfattar Danmark, Sverige, Norge och Finland. Viaplay Groups portfölj av premiumfotbollsrättigheter i Danmark inkluderar Premier League, UEFA Champions League, Bundesliga och mer, som är tillgängliga både på direkt-till-konsument-basis genom ett Viaplay-abonnemang och via distributionspartnerskap med alla stora danska telekom- och TV-operatörer.

Viaplay Group AB (publ) är den internationella underhållningsleverantören. Vår streamingtjänst Viaplay finns på direkt-till-konsument-basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna, Storbritannien, USA och Kanada. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Series, Films och mer, samt en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Dessutom blir Viaplays berättande tillgängligt till partners runt om i världen genom det innovativa brandade innehållskonceptet Viaplay Select. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

press@viaplaygroup.com (eller: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller: +44 7768 440 414)

viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här