Viaplay Group förvärvar Premier Sports och accelererar inträdet på den brittiska marknaden

• Premier Sports driver en sportstreamingtjänst och TV-kanaler i Storbritannien
  • Bolaget har de brittiska rättigheterna till UEFA landslags-, La Liga-, Scottish Cup- och Scottish League Cup-fotboll, samt rugby, motorsport, ishockey med mera
  • Förvärvet skapar synergier med streamingtjänsten Viaplay inom sportinnehåll, distribution och produktion, samt ökar Viaplays varumärkeskännedom i Storbritannien
  • Premier Sports har 222 000 betalande abonnenter och intäkter på GBP 26,4 miljoner år 2021
  • Viaplay lanseras i Storbritannien under hösten

Viaplay Group har kommit överens om att förvärva den brittiska sportstreaming- och TV-kanal-operatören Premier Sports. Detta utgör en signifikant accelerering av Viaplay Groups ambitioner för Storbritannien, där streamingtjänsten Viaplay lanseras under hösten. Premier Sports portfölj av attraktiva sporträttigheter kompletterar rättigheterna som Viaplay tidigare säkrat i Storbritannien, och Premier Sports plattformar är tillgängliga i Storbritannien genom långsiktiga distributionsavtal med Sky, Virgin, Amazon och Netgem TV. I tillägg till innehåll och distribution kommer förvärvet även att leverera synergier med Viaplay inom sportproduktion, samtidigt som Viaplays lokala varumärkeskännedom ökar bland tittarna.

Premier Sports brittiska sporträttigheter inkluderar La Liga-, Scottish Cup-, Scottish League Cup- och Coppa Italia-fotboll; United Rugby Championship, Rugby Football League och Top 14-rugby; NASCAR-motorsport; och Elite Ice Hockey League.

Premier Sports säkrade nyligen 60 exklusiva matcher som spelas av Skottlands, Nordirlands och Irlands herrlandslag i fotboll i UEFA European Qualifiers och UEFA Nations League från 2022, som en del av ett paket med fler än 400 internationella matcher från hela Europa. Avtalet löper till 2024, då Viaplays egna, nyligen annonserade partnerskap med UEFA i Storbritannien träder i kraft.

Premier Sports har för närvarande totalt 222 000 betalande abonnenter till sina betal-TV-kanaler Premier Sports 1 och Premier Sports 2 och streamingtjänst Premier Player. Bolaget driver även den reklamfinansierade TV-kanalen FreeSports. Alla Premier Sports-plattformar kommer att använda Viaplay-varumärket och även fortsatt vara tillgängliga genom befintliga distributionspartners. Innehållsutbudet som är tillgängligt på TV-kanalerna kommer så småningom att utökas till att inkludera Viaplays bredare erbjudande av serier och filmer.

Anders Jensen, VD och koncernchef, Viaplay Group: “Det här förvärvet kommer att sätta Viaplay på den brittiska kartan och accelerera vår utveckling på denna nyckelmarknad. Premier Sports har en lojal och växande abonnentbas, väletablerade distributionsavtal och produktionskompetenser, och en fantastisk sportportfölj som kompletterar vår egen. Det finns också en stor möjlighet att göra Viaplays bredare utbud, inklusive våra prisvinnande Viaplay Originals, tillgängligt för Premier Sports abonnenter. Vi har säkrat det här växande och lönsamma bolaget till en attraktiv värdering. Det här är ett snabbt och effektivt sätt att bygga en ännu starkare position för Viaplay i Storbritannien.”

Richard Sweeney, VD, Premier Sports: “På Premier Sports är vi stolta över att ha skapat ett dynamiskt och innovativt sportstreaming- och TV-bolag de senaste 13 åren. Genom våra medarbetares hårda arbete och engagemang, har vi från en anspråkslös början kontinuerligt växt bolaget, och idag har vi en omfattande portfölj av attraktiv direktsänd sport som underhåller lojala kunder i Storbritannien. Vår försäljning till Viaplay Group kommer att öka erbjudandet markant för nya och befintliga abonnenter. Det här en början på ett nytt spännande kapitel i bolagets utveckling, och är en fantastisk nyhet för våra medarbetare, kunder och partners.”

Etablerat år 2009 och majoritetsägt av Setanta Sports, växte Premier Sports intäkter med cirka 33 % år 2021 till GBP 26,4 miljoner. Bolaget är baserat i Dublin och har 23 heltidsanställda, vilka alla förväntas att ansluta till Viaplay Group efter stängningen av transaktionen, som är föremål för regulatoriskt godkännande. Transaktionen värderar Premier Sports till GBP 30 miljoner på kassa- och skuldfri basis.

Som en följd av förvärvet kommer Viaplay att erbjuda två streamingpaket vid lansering i Storbritannien: Films & Series-paketet som fokuserar på ‘the best of Nordic storytelling’ med Viaplay Originals och premium tredjepartsinnehåll, och Total-paketet som omfattar Viaplays och Premier Sports kombinerade sporterbjudande samt Viaplay Films & Series-innehåll. Ytterligare detaljer om Viaplays brittiska innehåll, prissättning samt lanseringsdatum annonseras under hösten.

I tillägg till rättigheterna som för närvarande innehas av Premier Sports, inkluderar Viaplays brittiska sporträttigheter följande:

• UEFA landslagsfotboll: 2024 till 2028
  • NHL ishockey: 2022 till 2027
  • KSW mixed martial arts: 2022 till 2025
  • IIHF Ice Hockey World Championship: 2024 till 2028
  • Champions Hockey League: 2023/2024 till 2027/2028
  • ISU-konståkning och -skridskoåkning: 2023 till 2028 (ISU World Figure Skating Championships från 2024)
  • EHF European Handball Championship, EHF Champions League och EHF European League (män och kvinnor): 2022 till 2030
  • CEV EuroVolley, CEV Champions League, CEV EuroBeachVolley samt ytterligare CEV volleyboll-tävlingar: 2022 till 2026
  • World Athletics Continental Tour Gold: 2023 till 2029
  • World Athletics Indoor Tour: 2023

Viaplay Group AB (publ) är den internationella streamingutmanaren. Vår streamingtjänst Viaplay finns i alla nordiska och baltiska länder, Polen, USA och Nederländerna, och vi expanderar snabbt med lansering i Storbritannien under 2022, följt av Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz under 2023. Viaplay kommer att ha marknadsnärvaro i minst 21 länder vid slutet av 2023, inklusive minst fem partnermarknader för bolagets brandade innehållskoncept, Viaplay Select. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Originals och en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

press@viaplaygroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här