Viaplay Group och SBS tar Viaplay Select till australienska tittare

• Viaplay Select-innehåll blir tillgängligt för australienska tittare på SBS On Demand
  • Hundratals timmar av Viaplay Originals och ytterligare kurerat premiuminnehåll blir tillgängligt för SBS On Demand-användare
  • Tidigare kommunicerade Viaplay Select-avtal är med DMD:s streamingtjänst CINDIE i Latinamerika och med WOWOW i Japan

Viaplay Group och SBS har överenskommit ett flerårigt samarbete som gör kurerat innehåll från Viaplay Select tillgängligt i Australien på streamingtjänsten SBS On Demand. Med lansering den 2 november får SBS On Demand-användare tillgång till hundratals timmar av Viaplay Originals och ytterligare kurerat premiuminnehåll under partnerskapets gång. Avtalet är det senaste Viaplay Select-samarbetet som annonseras, efter de senaste avtalen med DMD:s tjänst CINDIE i nio latinamerikanska länder och med WOWOW i Japan, med målet om ytterligare marknader innan slutet av 2022.

I Australien kommer ett brett utbud av kommande nordiska Viaplay Originals, inklusive serier, filmer och dokumentärer, att ha premiär på SBS On Demand genom Viaplay Select. Erbjudandet inkluderar även ett omfattande bibliotek av Viaplay Originals och tredjeparts nordiska serier och filmer, med ett urval av kommande engelskspråkiga Viaplay Originals som blir tillgängliga i sinom tid.

Viaplay är ledande i Norden på att skapa originalinnehåll, med minst 70 Viaplay Original-premiärer planerade under 2022.

De manusbaserade Viaplay Original-serierna som planeras att ha premiär inom kort i Australien som en del av avtalet inkluderar kriminalserierna ‘Fenris’, ‘Cell 8’, ‘Var var du’ och ‘Huss’; Canneseries-nominerade ‘Drömmaren – Karen Blixen blir till’ med Connie Nielsen; de udda dramaserierna ‘Harmonica’ och ‘Nere’; det kritikerrosade komedidramat ‘Pørni’; och de hyllade serierna för unga vuxna ‘Två systrar’, ‘Ida tar ansvar’ och prisvinnande ‘Thunder in My Heart’.

Dessutom har internationella Viaplay Original-dokumentärer som ‘The Prize of Silence’, ‘Natascha Kampusch – A Lifetime in Prison’ och ‘Wozniacki & Lee’ också premiär på SBS On Demand genom Viaplay Select.

Vanda Rapti, Viaplay Group SVP & Head of Acquisitions, Content Distribution & Partnerships: “Viaplay Select är ett övertygande koncept som hjälper våra partners att sticka ut i dagens konkurrensutsatta globala streamingmarknad. Nordiskt berättande attraherar tittare överallt, och våra Viaplay Originals levererar detta bättre än någon annan. Australien och Norden är på var sin sida av jordklotet, men drama i toppkvalitet är ett universellt språk och vi är glada över att dela våra berättelser med miljoner av SBS On Demand-tittare genom Viaplay Select.”

Kathryn Fink, Director of Television på SBS: “SBS har länge varit en pionjär inom nordiskt premiuminnehåll i Australien. Viaplay Originals som ‘Wisting’ och ‘Den som dräper’ är redan bland SBS On Demands mest tittade serier. Vi är glada över att samarbeta med Viaplay för att visa ännu fler av de bästa programmen från hela världen och förstärka SBS rykte som ledande inom internationellt drama, samtidigt som vi möter australienska tittares växande entusiasm för globalt berättande.”

Viaplay Select fokuserar på marknader där Viaplay för närvarande inte prioriterar en lansering av en direkt-till-konsument-tjänst, och där lokala partners kan dra fördel av Viaplays unika innehåll. Viaplays direkt-till-konsument-erbjudande är idag tillgängligt i Norden, Baltikum, Polen, Nederländerna och Storbritannien, och lanserar i USA och Kanada under första kvartalet 2023.

Viaplay Group AB (publ) är den internationella streamingutmanaren. Vår streamingtjänst Viaplay finns på direkt-till-konsument-basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna och Storbritannien, och vi expanderar snabbt med lansering i USA, Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz under 2023. Viaplay kommer att ha marknadsnärvaro i minst 21 länder vid slutet av 2023, inklusive minst fem partnermarknader för bolagets brandade innehållskoncept, Viaplay Select. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Originals och en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

Om SBS:
SBS holds a unique place in the Australian media landscape, inspiring all Australians to explore, respect and celebrate our diverse world and in doing so, contributes to an inclusive and cohesive society. From its beginnings in 1975, SBS has evolved into a contemporary, multiplatform and multilingual media organisation with a free-to-air TV portfolio spanning six distinctive channels in SBS, National Indigenous Television (NITV), SBS VICELAND, SBS Food, SBS World Movies, and SBS WorldWatch; an extensive radio and audio content network providing more than 60 culturally and linguistically diverse communities with services in their own language; and an innovative digital offering, including streaming destination SBS On Demand, bringing Australians a world of programming, available anytime, anywhere. Visit us at:

sbs.com.au / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

press@viaplaygroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

För SBS:
Sarah Vahtola, Corporate Communications Manager: +61 (0) 497 532 782, sarah.vahtola@sbs.com.au

viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här