Viaplay Groups ledarskap inom hållbarhet och utsläppsmål uppmärksammas

• Bolaget tilldelas Sustainalytics ‘Top-Rated Badges’ inom sin industri och region
  • Viaplay Group rankat på plats åtta av 294 företag i den global mediabranschen
  • SBTi godkänner Viaplay Groups mål för 2030 gällande minskning av växthusgasutsläpp

Viaplay Group har för andra året i rad uppmärksammats som en ledande aktör inom hållbarhet av Sustainalytics och har tilldelats både en ‘Industry Top-Rated Badge’ och en ‘Regional Top-Rated Badge’ för 2023. Över 15 000 bolag runt om i världen ingick i analysen. Viaplay Groups mål för 2030 gällande minskning av växthusgasutsläpp har också godkänts av Science Based Targets Initiative (SBTi) och är i linje med Parisavtalets målsättning om att inte öka jordens medeltemperatur mer än 1,5 grader.

Sustainalytics rankar nu Viaplay Group på plats åtta av 294 företag i den globala mediabranschen. Rankningen bedömer ett bolags exponering för branschspecifika materiella hållbarhetsrisker, och hur väl bolaget hanterar dessa risker. Viaplay Groups poäng har förbättrats från föregående år, och företaget innehar en låg risk-klassificering.

Målen som har godkänts av SBTi är att Viaplay vid 2030 ska reducera sina ‘absolute scope 1 and 2’ växthusgasutsläpp med 46,2 % och sina ‘absolute scope 3’ växthusgasutsläpp från affärsresande med 46,2 %, med 2019 som basår. Viaplay Group har även åtagit sig att 71 % av sina leverantörer av köpta varor och tjänster (baserat på utsläpp) ska ha egna vetenskapsbaserade mål vid 2026, som en del av arbetet för att minska utsläpp tvärs genom bolagets leveranskedja.

Anders Jensen, VD och koncernchef, Viaplay Group: “Vi är stolta över att vårt hållbarhetsledarskap inom vår industri och vår region är så brett erkänt. Samtidigt kan vi göra ännu mer. Viaplay Groups mål för minskning av utsläpp är nu officiellt i linje med Parisavtalets mest ambitiösa målsättning – precis vad som krävs från en av världens mest hållbara underhållningsleverantörer.”

Lena De Geer, Hållbarhetschef, Viaplay Group: “Vår positiva påverkan fortsätter att öka och blir större än någonsin under 2023. Vi kommer till exempel att lansera ett program som stöttar hållbarhet inom produktioner, bidra till en betydande utsläppsminskning samt säkra ansvarsfulla produktioner. Vi vill leda och föregå med gott exempel medan vi engagerar ännu mer med våra samarbetspartners och vår industri.”

Sustainalytics är en del av Morningstar, ett ledande bolag inom finansiella tjänster. SBTi är ett internationellt partnerskap vars ambition är att driva en positiv klimatutveckling i den privata sektorn i linje med Parisavtalets mål.

I december 2022 inkluderades Viaplay Group i S&P Dow Jones Sustainability Indices för andra året i rad. Bolaget har även nämnts i Allbrightrapporten 2022:s Gröna listan, som följer jämställdhet i ledningsgrupper och styrelser för bolag med huvudkontor i Sverige. Morgan Stanley Capital International rankar Viaplay Groups hållbarhetsarbete i topp 12 % i media- och underhållningsbranschen, med en ‘AA-rating.

Viaplay Group AB (publ) är den internationella underhållningsleverantören. Vår streamingtjänst Viaplay finns på direkt-till-konsument-basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna, Storbritannien och USA, och vi expanderar snabbt med lansering i Kanada under 2023. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Series, Films och mer, samt en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Dessutom blir Viaplays berättande tillgängligt till partners runt om i världen genom det innovativa brandade innehållskonceptet Viaplay Select. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

press@viaplaygroup.com (eller: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller: +44 7768 440 414)
sustainability@viaplaygroup.com (eller: +46 73 699 2720)

viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook