Viaplay inkluderar STARZPLAY i Nederländerna

• Alla nya STARZPLAY Originals tillgängliga i Nederländerna genom Viaplay som en del av ett vanligt abonnemang
  • Avtalet inkluderar STARZPLAY:s utbud av filmer och serier från Lionsgate och andra stora Hollywood-studios
  • Viaplay lanserar i Nederländerna den 1 mars

Viaplay och STARZ, ett Lionsgate-bolag, har överenskommit ett långsiktigt partnerskap som gör Viaplay till ett nytt hem för STARZ:s internationella premium streamingtjänst STARZPLAY i Nederländerna. Alla nya STARZPLAY Originals blir tillgängliga genom Viaplay som en del av ett vanligt abonnemang, tillsammans med STARZPLAY:s utbud av filmer och serier från Lionsgate och andra stora Hollywood-studios, när Viaplay lanserar i Nederländerna den 1 mars.

STARZPLAY-innehållet som blir tillgängligt på Viaplay i Nederländerna inkluderar:

STARZPLAY Originals: nya titlar som ‘BMF’, ‘Heels’, ‘Blindspotting’ och den prisvinnande ‘Run the World’; kommande serier som ‘Gaslit’ med Dan Stevens, Julia Roberts och Sean Penn, ‘Shining Vale’ med Courteney Cox, ‘Dangerous Liaisons’ och ‘Becoming Elizabeth’; alla säsonger av framgångsrika franchises inklusive ‘Power Book’ och ‘The Spanish Princess’, och många fler.

Förvärvade titlar: ‘Normala människor’, ‘Brave New World’, ‘Gangs of London’, ‘Castle Rock’, ‘Pennyworth’, ‘Dr Death’, ‘The Stand’, ‘The Capture’, ‘Animal Kingdom’ och många fler.

Filmer från Lionsgate: fler än 100 titlar vid lansering, inklusive ‘American Pie’, ‘Dirty Dancing’, ‘Gangs of New York’ och den ‘Twilight Saga’-franchise.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Detta innovativa avtal gör ännu mer berättande i världsklass tillgängligt på Viaplay som en del av ett vanligt abonnemang. Viaplay-tittare i Nederländerna får möjligheten att njuta av STARZPLAY Originals med Hollywoods största namn bredvid våra prisvinnande Viaplay Originals. Vårt partnerskap med STARZ sträcker sig nu över sex länder, och vi ser fram emot att erbjuda fina upplevelser till tittare i vår senaste marknad tillsammans.”

Superna Kalle, President, STARZ International: “Detta är ett spännande nästa kapitel i expansionen av vår relation med Viaplay, och dessutom expansionen av vårt erbjudande av de bästa serierna och filmerna till tittare i Nederländerna. Vårt utbud av nya original- och förvärvade serier det kommande året bjuder på topptalanger och -berättare, och vi ser fram emot att visa vad vi har förberett.”

Viaplay lanserar i Nederländerna med en unik kombination av Viaplay Originals, internationella filmer och serier, barninnehåll, och premium direktsänd sport som Formel 1, Bundesliga och PDC-dart, följt av Premier League.

I november 2020 annonserade Viaplay och STARZ ett långsiktigt avtal som gör STARZPLAY-innehåll tillgängligt för Viaplay-tittare över Norden som en del av deras abonnemang.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen och USA. Viaplay lanseras i Nederländerna och Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

Om STARZ
STARZ (www.starz.com), a Lionsgate company, is a leading global media streaming platform committed to delivering premium content that amplifies narratives by, about and for women and underrepresented audiences. STARZ is home to the highly-rated and first-of-its-kind STARZ app that offers the ability to stream or download STARZ premium content, as well as the flagship domestic STARZ® service, including STARZ ENCORE, 17 premium pay TV channels, and the associated on-demand and online services. In 2018, STARZ launched its STARZPLAY international premium streaming platform to provide subscribers access to the “best of global SVOD.” STARZPLAY, coupled with its STARZPLAY ARABIA joint venture, has expanded its global footprint into more than 60 countries throughout Europe and Latin America along with Canada, Japan, India and Indonesia. STARZ and STARZPLAY are available across digital OTT platforms and multichannel video distributors, including cable operators, satellite television providers, and telecommunications companies around the world. In February 2021, STARZ launched #TakeTheLead, a multi-faceted and innovative inclusion initiative expanding its existing efforts to improve representation on screen, behind the camera and throughout the company.

Om STARZPLAY
STARZ continues to grow its global footprint with its ongoing expansion of the STARZPLAY international premium streaming platform. STARZPLAY’s rapid expansion into more than 60 countries since its launch in May of 2018 is driven by its ability to provide subscribers access to the “best in global SVOD.” The content offering is comprised of the entire catalog of STARZ premium content, with upcoming STARZ Originals airing exclusively on STARZPLAY day-and-date with the US, exclusive award-winning and critically acclaimed first-run series and a vast library of blockbuster feature films. STARZPLAY is available through its direct-to-consumer app in 13 countries; on global digital broadcast services, multi-channel video distributors, telecommunications companies; and other online and digital platforms across its footprint spanning across Australia, Bangladesh, Canada, Europe, India, Indonesia, Japan, Latin America, Malaysia, Maldives, Nepal and Sri Lanka.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

För STARZ:
Devon Sanceda, Vice President, Publicity (devon.sanceda@starz.com)

För att läsa mer om NENT Group och dataskydd, klicka här