Viaplay med ‘Natascha Kampusch – A Lifetime in Prison’ som nästa originaldokumentär

• Serien har exklusiva intervjuer med Natascha Kampusch
  • Engelsk- och tyskspråkig dokumentär har premiär den 24 februari
  • Viaplay planerar att släppa minst 60 Originals under 2022

Den engelsk- och tyskspråkiga dokumentären ‘Natascha Kampusch – A Lifetime in Prison’ har premiär på Viaplay den 24 februari som det snabbväxande streamingbolagets senaste Viaplay Original. Den oroväckande serien i tre avsnitt har exklusiva intervjuer med Natascha Kampusch, som blev ämnet för global mediabevakning efter att varit hålld kidnappad i Österrike i över åtta år, med ett fokus på hur ‘victim blaming’, konspirationsteorier och brist på offentlig empati har påverkat hennes liv under åren efter händelsen.

År 1998 blev den 10 år gamla Natascha Kampusch bortförd av Wolfgang Přiklopil under dagsljus i Vienna och hölls fången i 3 096 dagar. En stor del av hennes fångenskap spenderades i en hemlig källare på fem kvadratmeter, där hon både blev utsvulten och misshandlad. År 2006 lyckades Kampusch att fly och berätta hennes historia till världen – bara för att mötas av misstro och fördömande.

Natascha Kampusch: “Jag förväntade mig förståelse, inte hat och förkastelse. Det har varit väldigt obehagligt och jag kan inte ens gå ner för gatan utan att bli konfronterad. Konspirationsteorier som hävdar att jag är ansvarig för min egen kidnappning har tillåtits att frodas, vilket har påverkat mig mycket. Jag är glad över att jag får berätta min historia i denna Viaplay-dokumentär och uppmärksamma ‘victim blaming’. Jag hoppas att jag kan hjälpa andra som har lidit på liknande sätt, att bli behandlade bättre av media och offentligheten än vad jag har blivit.”

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Nataschas frihet har för ofta varit en annan form av fängelse. Jag är tacksam för, och imponerad av, hennes mod i att berätta hennes historia och hoppas att det väcker brådskande frågor om medkänsla och sanning i våra samhällen idag. Vi fortsätter att investera i Viaplay Original-dokumentärer som både är kraftfulla och rätt i tiden.”

‘Natascha Kampusch – A Lifetime in Prison’ produceras av Heartland TV. Seriens produktionschef är Jonas Ask Hamed, med Wenche Hugaas Jensen och Anna Maria Kristensen som exekutiv respektive serieproducent, och Trine Kongegaard som exekutiv producent för Viaplay. Serien regisseras och produceras av Nicole Nielsen Horanyi (‘The Stranger’).

Om Viaplay Originals

Viaplay planerar att släppa minst 60 Originals under 2022. Under de senaste tre månaderna har säsong två av ‘Wisting’; säsong tre av ‘Lyckoviken’; ‘The Prize of Silence’; ‘The Box’; ‘Kin’; ‘The Trick’; och ‘Sort Of’ haft premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade Originals är säsong två av ‘Delete Me’; ‘Pojkar’; ‘Drömmaren – Karen Blixen blir till’; ‘Fenris’; ‘Guldtransporten’; ‘Billy the Kid’; ‘Last Light’; ‘Cell 8’; ‘Elvira’; ‘North Sea Connection’; ‘Limbo’; ‘Litvinenko’; ‘Karma och Jonar’; ‘Ronja’; ‘Ida tar ansvar’; säsong två av ‘Maskineriet’; ‘The Uninhabitable Earth’; ‘Polish Murderesses’, ‘Black Dog’ och ‘Freedom of the Swallow’; säsong två av ‘Partisan’; säsong tre av ‘Heder’; säsong fyra av ‘Lyckoviken’; ‘The Holiday’; säsong två och tre av ‘Pørni’; ‘Hilma’; ‘Sisterhood’; ‘Who Shot Otto Mueller?’; en serie om Börje Salming; ‘Fadime’; ‘Taylors Island’; ‘What about Monica’; ‘Trom’; ‘RIKET EXODUS’; ‘Made in Oslo’; ‘Estonia – den sista vågen’; säsong två av ‘Stella Blómkvist’; ‘The Swarm’; ‘Harmonica’; ‘Perfect People’; och ‘Margeaux’.

Två engelskspråkiga storfilmer kommer att produceras för Viaplay varje år. NENT Group har även etablerat ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerat i amerikanska studion Picturestart.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen och USA. Viaplay lanseras i Nederländerna och Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

För att läsa mer om NENT Group och dataskydd, klicka här