Viaplay och Camilla Läckberg gör ’Strandhotellet’ som nästa Original

• Inspelningarna av bästsäljande författaren Camilla Läckbergs (Viaplays succéserie ’Lyckoviken’) nya serie börjar idag
  • Läckberg är en av världens mest populära deckarförfattare med över 30 miljoner sålda böcker
  • Viaplay planerar att släppa minst 70 Originals under 2022

Camilla Läckberg, drottningen av nordiska kriminalromaner återvänder till Viaplay med ’Strandhotellet’. Viaplay Originalet följer Läckbergs succéserie ’Lyckoviken’ som är en av Viaplays mest tittade serier någonsin. Svenska ’Strandhotellet’ är en spännande blandning mellan såpopera och kriminaldrama och inspelningarna drar igång idag i den idylliska kuststaden Varberg. Serien får exklusiv premiär på Viaplay under 2023.

Hotellägaren Werner Gyllenmark firar sin 60-årsdag och alla är inbjudna; Werners barn, hans exfru, alla anställda och till och med Werners ärkefiende Egil Grip. Men firandet får ett abrupt slut då en olycka sker, som inte bara påverkar gästerna - utan hela byn. Hemligheter, som invånarna i kuststaden gjort allt i sin makt för att dölja, börjar sakta komma upp till ytan.

En av världens mest populära deckarförfattare Camilla Läckberg har sålt över 30 miljoner böcker och blivit publicerad i över 60 länder. Förutom fyra säsonger av hennes såpopera ’Lyckoviken’ har Viaplay även släppt Läckbergs första långfilm, det dystopiska dramat ’Glaciär’ med Alexander Karim (’The Wheel of Time’, ’The Box’).

Camilla Läckberg: ”Såpopera är en otrolig genre, och något man som tittare verkligen kan leva sig in i. Jag är så glad att få göra detta med Viaplay och tillsammans kunna bjuda in till en sådan vacker plats som Saltsjövik. Men som alla såpa-fantaster vet ligger det ofta något annat på lur under den vackra idyllen. Det är dags för tittarna att sätta tänderna i en ny såpa, nya spännande karaktärer och nya intriger.”

Filippa Wallestam, Viaplay Group Chief Content Officer: “Camilla Läckberg och Viaplays ‘Lyckoviken’ lyckades återuppliva genren såpopera. Hennes nästa drama bjuder på rivalitet, förbjuden kärlek och som alltid med Camilla, en överhängande risk att några av karaktärerna inte överlever till slutet. Precis som med ’Lyckoviken’ kommer ’Strandhotellet’ att locka en bred publik till Viaplay, vilket även innefattar tittare som kanske streamar för allra första gången.”

’Strandhotellet’ (Engelsk titel: ’The Beach Hotel’) är skapad av Camilla Läckberg och ledskribenterna är Lovisa Löwhagen och Jakob Vasell, vilka båda två jobbade med ’Lyckoviken’. Exekutive producenter är Kristoffer Graci från Creative Society Production och Lotta Dolk från Viaplay Group.

Om Viaplay Originals

Viaplay planerar att släppa minst 70 Originals under 2022. Kommande Originals inkluderar ’Roombeek’; ’Hör Upp!’;  Slutet på sommaren’; ‘R.I.P. Henry’; ‘Nere’; ‘Thunder in My Heart’ säsong två; ‘Leva Life’; ‘Det är något som inte stämmer’; ‘Det kunde varit vi’; ‘Threesome’ säsong två; ‘R.S.V.P.’; ‘Fästningen’; ‘The Hunt for Jasper S.’; ‘Liv Ullmann: The Road Less Travelled’; ‘Den som dräper’ säsong tre; ‘Förhöret’ säsong tre; ‘Meningen med livet’; ‘Something Stupid’; ‘The Guilty’; ‘Stockholms Blodbad’; ‘Delete Me’ säsong två; ‘Pojkar’; ‘Drömmaren – Karen Blixen blir till’; ‘Fenris’; ‘Guldtransporten’; ‘Last Light’; ‘Cell 8’; ‘Elvira’; ‘North Sea Connection’; ‘Limbo’; ‘Litvinenko’; ‘Karma och Jonar’; ‘Ronja’; ‘The Uninhabitable Earth’; ‘Polish Murderesses’; ‘Black Dog’; ‘Freedom of the Swallow’; ‘Heder’ säsong tre; ‘Pørni’ säsong tre; ‘Hilma’; ‘Who Shot Otto Mueller?’; en serie om Börje Salming; ‘Fadime’; ‘Taylors Island’; ‘What about Monica’; ‘RIKET EXODUS’; ‘Estonia – den sista vågen’; ‘Stella Blómkvist’ säsong två; ‘The Swarm’; ‘Perfect People’; och ‘Margeaux’.

Två engelskspråkiga storfilmer kommer att produceras av Viaplay varje år. Bolaget har även etablerat ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerat i amerikanska studion Picturestart.

Viaplay Group AB (publ) är den internationella streamingutmanaren. Vår streamingtjänst Viaplay finns i alla nordiska och baltiska länder, Polen, USA och Nederländerna, och vi expanderar snabbt med lansering i Storbritannien under 2022, följt av Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz under 2023. Viaplay kommer att ha marknadsnärvaro i minst 21 länder vid slutet av 2023, inklusive minst fem partnermarknader för bolagets brandade innehållskoncept, Viaplay Select. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Originals och en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

press@viaplaygroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här