Viaplay och CH Media adderar oneplus till Viaplay Selects närvaro i DACH-regionen

• Viaplay Select kommer att vara tillgänglig i alla DACH-länder från och med september
  • Viaplay Select adderar fler än 900 timmar av premiuminnehåll till CH Medias streamingtjänst oneplus, med ytterligare innehållslicensering för CH Medias kompletta portfölj av kanaler och tjänster
  • Viaplay Select-avtal har kommunicerats på 22 marknader världen runt

Viaplay Group och schweiziska CH Media har ingått ett flerårigt partnerskap som säkrar fler än 900 timmar av Viaplay Selects kurerade innehåll för CH Medias streamingtjänst oneplus. Avtalet är det första i Schweiz för Viaplay Select, ett innehållskoncept för partnerplattformar, och följer tidigare avtal i DACH-regionen med Deutsche Telekoms tjänst Magenta TV i Tyskland och med CANAL+ i Österrike. Partnerskapet inkluderar även innehåll för CH Medias kompletta portfölj av kanaler och catchup-tjänster.

Från september kan oneplus-abonnenter streama högkvalitativa serier och filmer genom Viaplay Select som det stjärnspäckade danska krimdramat ‘Förhöret’ med Ulrich Thomsen (‘Festen’), Lars Mikkelsen (‘Ahsoka’) och Pilou Asbæk (‘Game of Thrones’) i huvudrollerna; Canneseries-vinnaren ‘Partisan’ med Fares Fares (‘Chernobyl’) i huvudrollen; den engelsk- och tyskspråkiga dokumentären ‘Natascha Kampusch – A Lifetime in Prison’; det svensk-amerikanska krimdramat ‘Cell 8’; den legendariska Nordic Noir-serien ‘Bron’; det International Emmy-nominerade dramat ‘En kunglig affär’; den Oscarsnominerade filmen ‘Jakten’ med Hollywood-stjärnan Mads Mikkelsen (‘En runda till’) i huvudrollen; och många fler.

Viaplay Select är en ‘tjänst inom en tjänst’ för partnerplattformar som både inkluderar Viaplay-innehåll samt utvalda premiärer från andra producenter. Utbudet fokuserar på prisade och kritikerhyllade nordiska och europeiska serier, filmer och dokumentärer, inklusive drama, verklighetsbaserade berättelser och djärva titlar för unga vuxna.

Vanda Rapti, Viaplay Group EVP, Viaplay Select & Content Distribution: “Detta 360-graders partnerskap med den ledande mediegruppen i Schweiz är ett tydligt exempel på Viaplay Selects värde. Vårt breda utbud av attraktivt innehåll, tillsammans med djup expertis inom curation och inköp, är bevisade att hjälpa innovativa streamingtjänster som oneplus att differentiera sina erbjudanden ännu mer. Vi har nu Select-avtal i varje DACH-marknad och i 22 länder totalt, med fler som kommer snart.”

Roger Elsener, VD, CH Media Entertainment: “Utvecklingen på oneplus är fortsatt mycket positiv. Sedan lanseringen för mer än ett och ett halvt år sedan har vi redan kunnat passera flera milstolpar. Vi är nöjda med att nå nästa milstolpe med det här exklusiva partnerskapet med Viaplay, och glada över att kunna leverera ett ännu större utbud av filmer och serier till våra tittare.”

Utöver Deutsche Telekom i Tyskland och CANAL+ i Österrike har Viaplay Select-avtal tidigare kommunicerats med Bell Medias tjänst Crave i Kanada, Pickbox NOW i sju europeiska marknader, SBS i Australien, DMD:s tjänst CINDIE i nio latinamerikanska länder och WOWOW i Japan.

Streamingtjänsten Viaplay är idag tillgänglig på direkt-till-konsument basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna, Storbritannien, USA och Kanada.

Viaplay Group AB (publ) är den internationella underhållningsleverantören. Vår streamingtjänst Viaplay finns på direkt-till-konsument-basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna, Storbritannien, USA och Kanada. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Series, Films och mer, samt en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Dessutom blir Viaplays berättande tillgängligt till partners runt om i världen genom det innovativa brandade innehållskonceptet Viaplay Select. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

press@viaplaygroup.com (eller: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller: +44 7768 440 414)

För CH Media:
Joël Steiger (joel.steiger@chmedia.ch; +41 43 336 36 50)

viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här