Viaplay och KPN tillkännager nederländskt distributionsavtal

• Flerårigt partnerskap gör Viaplay tillgänglig till 3,6 miljoner hushåll i Nederländerna
  • KPN kommer att introducera Viaplay i sin underhållningsportfolio
  • Viaplay lanserar i Nederländerna den 1 mars 2022

Viaplay och KPN, en ledande leverantör av fasta och mobila nätverk för telefoni, bredband och TV i Nederländerna, har överenskommit ett flerårigt distributionspartnerskap. Avtalet gör Viaplay tillgänglig till 3,6 miljoner hushåll i landet när streamingtjänsten lanserar i Nederländerna den 1 mars 2022.

Med start i mars kommer KPN-kunder att kunna lägga till ett Viaplay-abonnemang till sina underhållningspaket genom ett TV-, bredbands- eller mobilpaket, eller prenumerera på tjänsten som ett fristående abonnemang. Viaplay kommer att erbjuda nederländska tittare en unik kombination av premium direktsänd sport, Viaplay Originals, Hollywoodfilmer och -serier, och barninnehåll.

Kim Poder, NENT Group Chief Commercial Officer: “KPN är en av de ledande operatörerna i Nederländerna och vi ser fram emot att arbeta tillsammans. Det faktum att Viaplay kommer att nå miljontals av KPN-hushåll genom landet från mars, och kan adderas till ett brett utbud av populära abonnemang, kommer att hjälpa oss att få en flygande start. Vi har mycket att erbjuda i Nederländerna, och att samarbeta med KPN skapar många möjligheter för tittare och båda våra företag.”

Jochem de Jong, Director Partnerships KPN: “Med lanseringen av Viaplay i Nederländerna kommer vårt underhållningserbjudande att ytterligare utökas. Tack vare detta partnerskap säkras KPN-kunder en förstaplats längs F1-banor runt om i världen, samt omfattande sport och underhållning som vi kommer att erbjuda tillsammans med Viaplay nästa år. Detta gör det ännu roligare för kunder att kombinera deras underhållning på ett prisrimligt sätt. Vi ser fram emot att fira ankomsten av Viaplay tillsammans med våra kunder.”

Direktsänd sport på Viaplay kommer att inkludera Formel 1 med nederländska superstjärnan Max Verstappen, som just nu är i delad ledning i förarmästerskapet; PDC-dart med trefaldiga världsmästaren Michael van Gerwen; Bundesliga-fotboll och mycket mer, samt Premier League-fotboll från och med augusti 2022.

I Nederländerna kommer Viaplay att vara tillgänglig genom tredjepartsdistributionsavtal och abonnemang som säljs direkt till kunderna. Tjänsten stöds av ett brett utbud av enheter och plattformar, inklusive smart-TVs; iOS och Android smarttelefoner och surfplattor; Chromecast och Apple TV; och PC samt Mac.

För mer information om partnerskapet, gå in på www.kpn.com/viaplay.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen och Polen. Viaplay lanseras i USA under 2021 och i Nederländerna och Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

Om KPN
KPN has been the leading provider of telecommunications and IT services in the Netherlands for almost 140 years. Everyone in the Netherlands uses the KPN network on a daily basis, either directly or indirectly, from the high-speed fibre networks in the ground to payment card machines in shops, or the matrix boards above the motorways. Via the network of the Netherlands, in which KPN continuously invests by rolling out fibre and the introduction of new technologies such as the 5G mobile network, KPN serves consumers and business customers with services for telephony, data, television, internet-of-things, cloud, workplaces and security. KPN has an open network on which other providers also offer services. More information is available at www.kpn.com.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)
press@kpn.com (eller Gerd De Smyter, Corporate Communications KPN: +31 6 48 22 65 72)

För att läsa mer om NENT Group och dataskydd, klicka här