Viaplay och Max Verstappen avslöjar första originaldokumentär

• ‘Verstappen – Lion Unleashed’ blir första Viaplay-produktionen med Max Verstappen
  • Viaplay och Verstappen annonserade flerårigt partnerskap i januari
  • Viaplay är tillgänglig i Nederländerna från den 1 mars

Viaplay släpper de exklusiva Formel 1-dokumentärerna ‘Verstappen – Lion Unleashed’, den första Viaplay-produktionen med regerande Formel 1-världsmästaren Max Verstappen, och ‘F1 Talks – Mika, David, Tom’ med några av motorsportens mest legendariska namn. Från mars blir Viaplay hemvisten för Formel 1 i Nederländerna och Finland, och utökar sin bevakning av den snabbaste sporten i världen till nio länder, med Polen som tillkommer från 2023. Sportdokumentärer är ett snabbväxande område för Viaplay, och i januari överenskom bolaget ett flerårigt partnerskap med Verstappen för att medverka i exklusivt innehåll för Viaplay-tittare.

I ‘Verstappen – Lion Unleashed’ syns den nederländska förarstjärnan med sin far Jos, sin manager och andra nära bekanta för att prata exklusivt med Viaplay om att vinna hans första Formel 1-världsmästerskap under 2021, och för att se fram emot en spännande säsong 2022.

I ‘F1 Talks – Mika, David, Tom’ reflekterar tvåfaldiga världsmästaren Mika Häkkinen, 13-faldiga Grand Prix-vinnaren David Coulthard och niofaldiga 24 Hours of Le Mans-mästaren Tom Kristensen över dåtiden, nutiden och framtiden av Formel 1 i en fascinerande konversation modererad av Viaplays Amber Brantsen.

Max Verstappen: “Jag är väldigt exalterad över partnerskapet med Viaplay, eftersom våra ambitioner att vara bäst i våra respektive områden matchar varandra. Viaplay kanske är något nytt för nederländska tittare, men är en beprövad internationell videostreamingtjänst. Det är toppen att vi, tillsammans, redan skapar unikt innehåll för alla supportrar.”

Peter Nørrelund, NENT Group Chief Sports Officer: “Ända sedan Max Verstappen tog sin första titel i december har världen väntat på en djupintervju med en av sportens största stjärnskott. Innovativa dokumentärer är ett fantastiskt sätt att visa dramat, skickligheterna och känslorna av elitsport till nya och vedertagna supportrar. Tittare kan förvänta sig många fler på Viaplay som ett idealt komplement till vår sporträttighetsportfölj i världsklass.”

Båda ‘Verstappen – Lion Unleashed’ och ‘F1 Talks – Mika, David, Tom’ har premiär på Viaplay den 1 mars, när tjänsten lanseras i Nederländerna med en unik kombination av premium direktsänd sport, Viaplay Originals, Hollywood-filmer och -serier, och barninnehåll.

I Nederländerna erbjuds Viaplay i ett paket med ett attraktivt introduktionspris på EUR 9,99 per månad (vanligt pris från augusti: EUR 13,99 per månad). Tjänsten är tillgänglig genom distributionspartners KPN, VodafoneZiggo, T-Mobile Netherlands och DELTA Fiber, samt abonnemang som säljs direkt till kunderna.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen, USA och Nederländerna. Viaplay lanseras i Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

För att läsa mer om NENT Group och dataskydd, klicka här