• Viaplay Group/

Viaplay och MGM tecknar flerårigt samproduktions- och utvecklingsavtal för internationella originalserier

• Viaplay och MGM International Television Productions kommer att utveckla och samproducera sex engelskspråkiga internationella originalserier
  • ‘Billy the Kid’ med Tom Blyth och ‘Last Light’ med Matthew Fox är partnerskapets första två projekt
  • Minst 60 Viaplay Originals planeras att ha premiär under 2022

Nordic Entertainment Group (NENT Group) och MGM International Television Productions meddelade idag ett nytt flerårigt avtal för att utveckla och samproducera sex engelskspråkiga internationella originalserier för NENT Groups streamingtjänst Viaplay. Alla sex serier kommer att visas exklusivt som Viaplay Originals i Norden, Baltikum, Nederländerna och Polen, och MGM kommer att hantera distributionen i resten utav världen. Partnerskapets första två projekt blir de stjärnfyllda produktionerna ‘Billy the Kid’ och ‘Last Light’.

‘Billy the Kid’ är en episk romantisk dramaserie från Michael Hirst (‘Vikings’) med brittiska skådespelaren Tom Blyth (‘Benediction’) som den laglöse amerikanen. Serien är en samproduktion med EPIX Studios och MGM International Television Productions, i samarbete med NENT Group. Otto Bathurst (‘Peaky Blinders’) regisserar de två första avsnitten av första säsongen, som består utav åtta avsnitt.

MGM och NENT Group kommer dessutom samarbeta på den apokalyptiska thrillern ‘Last Light’, i samarbete med Peacock. ‘Last Light’ berättar historien om en familj som kämpar för att överleva i en värld som plötsligt kastas in i kaos, baserad på Alex Scarrows bästsäljande roman med samma namn och utvecklad utav Viaplay Studios, Make It Happen Studio och REinvent.

I den fem avsnitt långa serien spelar Emmy®-nominerade Matthew Fox (‘Lost’), som även är exekutiv producent, samt trefaldiga Emmy®-nominerade Joanne Froggatt (‘Liar’; ‘Downton Abbey’). Dennie Gordon (‘Jack Ryan’) regisserar hela serien och är exekutiv producent. Patrick Massett och John Zinman (‘The Blacklist’) är showrunners och exekutiva producenter.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Viaplay kommer snart att vara tillgänglig i minst 16 marknader och unikt berättande är en nyckeldel i vår expansionsstrategi. Vi är stolta över vårt långsiktiga partnerskap med MGM och att vi nu arbetar tillsammans för att samproducera serier med några av Hollywoods största namn. Serier som ‘Billy the Kid’ och ‘Last Light’ visar skalan på våra ambitioner och kommer hjälpa till att sätta Viaplay på kartan i våra senaste marknader ännu snabbare.”

Rola Bauer, President, MGM International Television Productions: “NENT Groups fokus på att utveckla globala premiumberättelser med en internationell approach överensstämmer perfekt med vår mission på MGM International TV Productions. Starka berättelser som de episka serierna ‘Billy the Kid’ och ‘Last Light’ kommer både att underhålla och lyfta viktiga sociala frågor, samt fånga tittares uppmärksamhet världen över, och vårt samproduktionspartnerskap med NENT Group gör det möjligt.”

Minst 60 Viaplay Originals planeras att ha premiär under 2022. Varje år kommer två engelskspråkiga storfilmer om nordiska personer och händelser att produceras för Viaplay. Först ut är ‘Hilma’, en film om den svenska konstnären och feministiska pionjären Hilma af Klint skriven och regisserad av Lasse Hallström (Oscarsnominerad för ‘Ciderhusreglerna’ och ‘Mitt liv som hund’) och med Lena Olin (Oscarsnominerad för ‘Fiender, en berättelse om kärlek’) i huvudroll.

MGM International Television Productions har just nu sex projekt i produktion efter lanseringen strax över ett år sedan. Studion har även first-look avtal med Sydney Gallonde, Erika Halvorsen, Tamara Tenenbaum och spanska talent manager Ruth Franco.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen och Polen. Viaplay lanseras i USA under 2021 och i Nederländerna och Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

Om MGM
Metro Goldwyn Mayer (MGM) is a leading entertainment company focused on the production and global distribution of film and television content across all platforms. The company owns one of the world’s deepest libraries of premium film and television content as well as the premium pay television network EPIX, which is available throughout the U.S. via cable, satellite, telco, and digital distributors. In addition, MGM has investments in numerous other television channels, digital platforms, interactive ventures, and is producing premium short-form content for distribution. For more information, visit www.mgm.com.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)
mdwyer@mgm.com (Mari Dwyer, VP, Corporate Communications, MGM)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr