Viaplay och PDC samarbetar för Dutch Darts Masters

• PDC World Series of Darts-event kommer till Amsterdam den 24 och 25 juni
  • Nederländska trefaldiga världsmästaren Michael van Gerwen medverkar i Dutch Darts Masters
  • Viaplay direktsänder turneringen i 10 länder

Viaplay och Professional Darts Corporation (PDC) samarbetar för att anordna Dutch Darts Masters i juni. Nederländska trefaldiga PDC-världsmästaren Michael van Gerwen, regerande världsmästaren Peter ‘Snakebite’ Wright och ytterligare dart-superstjärnor kommer att medverka i det spektakulära eventet på Amsterdams Ziggo Dome, som har en kapacitet på 17 000 åskådare. Dutch Darts Masters direktsänds även exklusivt på Viaplay i Nederländerna och nio andra europeiska länder.

Dutch Darts Masters ingår i PDC:s 2022 World Series of Darts och samlar världens åtta bästa spelare för att ta sig an åtta nederländska spelare i ett knock-out-format. Dart är mycket populär i Nederländerna och utgör en nyckeldel av Viaplays lokala sporterbjudande tillsammans med Formel 1 och Bundesliga-fotboll, följt av Premier League-fotboll från augusti.

Evenemanget hålls den 24 och 25 juni och biljetter säljs från och med idag på Ticketmaster (första och andra dagen).

Peter Nørrelund, NENT Group Chief Sports Officer: “Vi är stolta över att visa PDC-dart i Nederländerna, hemlandet för legender som Michael van Gerwen och femfaldiga världsmästaren Raymond van Barneveld. Viaplay har ett långsiktigt engagemang i sporten – ett av våra första direktsända event i Nederländerna – och vi samarbetar med PDC över vår europeiska närvaro för att nå så många supportrar som möjligt. Dutch Darts Masters blir en stor fest och en uppvisning av nederländsk dart när den är som bäst.”

Matthew Porter, VD, PDC: “Vi är glada över att ta detta evenemang till Ziggo Dome med våra partners på Viaplay. Vi vet att den nederländska publiken har en enorm aptit för dart och vi längtar efter att samla tusentals på plats för att se sportens superstjärnor.”

Viaplays bevakning av PDC-dart i Nederländerna startade den 3 mars med Premier League Darts Night 4, presenterad av Anne-Marie Fokkens med Jacques Nieuwlaat och Frank Vischschraper som kommentatorer.

Viaplay är den exklusiva nederländska streaminghemvisten för världsmästerskapet i dart, Premier League Darts, World Cup of Darts, World Matchplay, World Grand Prix, European Championship, Grand Slam of Darts och Players Championship, samt de prestigefyllda World Series of Darts Finals.

Viaplay har utöver Nederländerna ett flerårigt partnerskap med Matchroom Sport, ägare av PDC, som täcker nio länder. Viaplay och PDC annonserade nyligen återkomsten av Nordic Darts Masters till Köpenhamn den 10 och 11 juni, efter en framgångsrik första upplaga av evenemanget i september 2021.

I mars föreslog NENT Group att byta varumärke till Viaplay Group, villkorat godkännande på årsstämman den 18 maj.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen, USA och Nederländerna. Viaplay lanseras i Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’). NENT Group har föreslagit varumärkesbyte till Viaplay Group, villkorat godkännande på bolagsstämman den 18 maj.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram