Viaplay öppnar tech-hub i Barcelona

• Initiativet ska höja Viaplays innovationsförmåga och internationella närvaro inom utveckling
  • Hubben fokuserar på product management och design samt front- och back-end utveckling
  • Streamingtjänsten Viaplay expanderar till minst 16 länder vid slutet av 2023; NENT Group byter varumärke till Viaplay Group i maj, villkorat godkännande på årsstämman

Viaplay öppnar en tech-hub i Barcelona som samlar talanger inom product management och design samt front- och -back-end utveckling för att stödja bolagets pågående internationella expansion. Hubben blir operationell från juni 2022 och förstärker Viaplays profil som en attraktiv internationell tech-arbetsgivare, samt höjer bolagets förmåga att innovera och leverera streamingupplevelser i världsklass till tittare i alla dess marknader. Viaplay blir tillgänglig i minst 16 länder vid slutet av 2023 och siktar på att ha cirka 12 miljoner abonnenter vid slutet av 2025.

Barcelona rankas ständigt bland Europas ledande tech-städer, både gällande antalet start-ups och högkvalificerade utvecklare. Hubben integreras med Viaplays tech-verksamhet på bolagets huvudkontor i Stockholm, som idag är hemvist för fler än 300 talanger från fler än 40 länder.

Anställda på Viaplays andra marknader kommer framöver att ha möjligheten att temporärt arbeta i Barcelona, beroende på lokala regler.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Viaplay är ett av världens snabbast växande och mest spännande tech- och underhållningsbolag. Skalbarheten och robustheten av vår streamingplattform gör vår expansion möjlig, och i sin tur kräver att vi attraherar och behåller de bästa talangerna. Detta är avgörande för vår framgång, och för att säkerställa vårt fortsatta ledarskap och vår innovation. Att etablera Viaplay i Barcelonas blomstrande tech-scen gynnar vår affär, våra medarbetare och våra tittare.”

Kaj af Kleen, NENT Group Chief Technology and Product Officer: “Vår förstklassiga tech-hub ger Viaplay tillgång till en ny global talangpool. Vi blir ännu mer konkurrenskraftiga som arbetsgivare och vår innovation blir ännu snabbare. Samtidigt är detta en fantastisk möjlighet för kollegor i företaget att spendera tid och jobba i denna häftiga stad.”

Samtliga öppna positioner läggs ut på Viaplays karriärsida.

I mars annonserade NENT Group ett föreslaget varumärkesbyte till Viaplay Group, villkorat godkännande från aktieägare på bolagsstämman den 18 maj.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen, USA och Nederländerna. Viaplay lanseras i Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

För att läsa mer om NENT Group och dataskydd, klicka här