Viaplay porträtterar Edvard Munchs liv i norsk storfilm

• Filmen skildrar fyra perioder i livet av en av världens största konstnärer
  • ‘Munch’ regisseras av Henrik M. Dahlsbakken och har norska topptalanger i ensemblen
  • Filmen har premiär på bio den 27 januari och på Viaplay den 24 mars

Fyra dramatiska perioder i livet av Edvard Munch (1863-1944), en av världens största konstnärer, skildras på skärm i Viaplays ambitiösa norska film ‘Munch’. Alfred Ekker Strande (‘Ida tar ansvar’), Mattis Herman Nyquist (‘Huvudjägarna’), Ola G. Furuseth (‘Made in Oslo’) och Anne Krigsvoll (‘Lilyhammer’) spelar Munch vid olika tidpunkter i filmen, som regisseras av prisvinnande Henrik M. Dahlsbakken (‘Returning Home’). ‘Munch’ är producerad av The Film Company och har premiär på bio i Norge den 27 januari och på Viaplay den 24 mars.

Filmen börjar med berättelsen om Munchs första kärlek, innan den visar kontroversen kring en av hans tidiga utställningar. Tittare får sedan följa Munch när han läggs in på en psykiatrisk klinik och tvingas att göra det största beslutet i hans liv. Slutligen skildrar filmen konstnärens sista kamp att rädda sitt arbete från nazisterna under andra världskriget.

Anne Krigsvoll: “Jag har försökt ge nyanser av Munch från min palett som skådespelare. Det har varit en fantastisk utmaning, skapat med mycket kärlek och stor respekt.”

‘Munch’ har även Anders Baasmo (‘Kungens val’) och Jesper Christensen (‘Spectre’) i centrala roller. Manusförfattarna är Fredrik Høyer (‘Home for Christmas’), Mattis Herman Nyquist, Gine Cornelia Pedersen och Eivind Sæather. Filmen säljs internationellt av Viaplay Content Distribution, och Scandinavian Film Distribution innehar norska biorättigheterna.

Henrik M. Dahlsbakken: “Vi ville utforska vad som drev Munch, vad som inspirerade honom och vad som höll hans inre låga vid liv. Jag är väldigt glad över att få samarbeta med Viaplay kring den här filmen.”

Filippa Wallestam, Viaplay Group Chief Content Officer: “Vår senaste norska film målar upp ett känsligt porträtt av en av historiens mest gåtfulla konstnärer. Munchs konst är känd runt om i världen, men hans lika fascinerande liv är mycket mindre välkänt. Detta är ett projekt som alla involverade känner stor passion för – och ett bra exempel på hur Viaplay tar Nordens bästa berättelser till tittare överallt.”

Filmens exekutiva producenter är Trond Kvernstrøm och Åsmund Kjos Fjell för The Film Company, och Kari Moen Kristiansen för Viaplay Group.

Om Viaplays eget innehåll

Viaplay planerar att släppa minst 70 egna producerade serier och filmer under 2022. Kommande titlar inkluderar ‘Bullshit’; ‘Jana – Märkta för livet’; ‘Åremorden’; ‘Furia’ säsong två; ‘Rebus’; ‘Sex Drömmar Kärlek’; ‘Veronika’; ‘I kärlekens namn’; ‘På gatan där jag bor’; ‘Min skuld’; ‘Call Me Dad’; ‘Strandhotellet’; ‘Roombeek’; ‘Hör upp!’; ‘Slutet på sommaren’; ‘R.I.P. Henry’; ‘Thunder in My Heart’ säsong två; ‘Leva Life’; ‘Det är något som inte stämmer’; ‘Det kunde varit vi’; ‘Threesome’ säsong två; ‘Tack för senast!’; ‘Fästningen’; ‘The Hunt for Jasper S.’; ‘Liv Ullmann: The Road Less Travelled’; ‘Den som dräper’ säsong tre; ‘Förhöret’ säsong tre; ‘Meningen med livet’; ‘Something Stupid’; ‘The Guilty’; ‘Stockholm Bloodbath’; ‘Delete Me’ säsong två; ‘Guldtransporten’; ‘Limbo’; ‘Litvinenko’; ‘Ronja’; ‘The Uninhabitable Earth’; ‘Murderesses’; en serie om Börje Salming; och ‘The Swarm’.

Två engelskspråkiga storfilmer kommer att produceras av Viaplay varje år. Bolaget har även etablerat ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerat i amerikanska studion Picturestart.

Viaplay Group AB (publ) är den internationella underhållningsleverantören. Vår streamingtjänst Viaplay finns på direkt-till-konsument-basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna och Storbritannien, och vi expanderar snabbt med lansering i USA och Kanada under 2023. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Series, Films och mer, samt en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Dessutom blir Viaplays berättande tillgängligt till partners runt om i världen genom det innovativa brandade innehållskonceptet Viaplay Select. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

press@viaplaygroup.com (eller: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller: +44 7768 440 414)

viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här