Viaplay Select kommer till Kanada med Crave

• Utvalt nordiskt premiuminnehåll blir tillgängligt på Crave i Kanada från och med den 18 januari genom Viaplay Select
  • Populära Nordic noir-serier som ‘Förhöret’, ‘Furia’, ‘Maskineriet’ och fler kan alla ses på Crave
  • Streamingtjänsten Viaplay lanseras direkt till konsumenter i Kanada tidigt under 2023

Viaplay Group och Bell Medias streamingtjänst Crave har inlett ett partnerskap som gör nordiskt premiuminnehåll tillgängligt för tittare i Kanada genom Viaplay Select. Från och med den 18 januari får Craves abonnenter tillgång till ett urval av hyllade Viaplay-filmer och serier, med fokus på Nordic noir, tillsammans med noga utvalda tredjepartsproduktioner från Norden. Avtalet gör Kanada till den 19e marknaden för varumärket Viaplay Select, ett innehållskoncept som Viaplay Group lanserade i april 2022.

Bland Viaplay-serierna på Crave ser vi Nordic noir-berättelserna ‘Förhöret’ med Ulrich Thomsen (‘The New Pope’), ‘Furia’, ‘Maskineriet’ med Kristoffer Jonar (‘Mission: Impossible – Fallout’) och ‘Partisan’, som vann bästa serie-priset på Canneseries-festivalen 2020. Nordic noir är högkvalitativt och psykologiskt skarpt kriminaldrama från Norden – vilket Viaplay är en ledande producent av.

Utöver dessa visar Crave Viaplays hyllade serier för unga vuxna ‘Delete Me’ och ‘Threesome’; de populära komedidramaserierna ‘Harmonica’, ‘Älska mig’ och ‘Pørni’; och noga utvalda tredjepartsfilmer som ‘Emigranterna’, ‘Jag är Zlatan’ och Ronnie Sandahls ‘Tigrar’, Sveriges bidrag till Academy Awards år 2022 i kategorin bästa utländska film.

Streamingtjänsten Viaplay lanseras direkt till konsumenter i Kanada tidigt under 2023.

Vanda Rapti, Viaplay Group Chief Commercial Officer, North America & Viaplay Select: “Detta partnerskap med Crave ger kanadensiska tittare ett smakprov på Viaplays fantastiska utbud, innan vi lanserar vår direktförsäljning i Kanada. Viaplay är hemvisten för europeiskt premiumberättande med stil och substans. På mindre än ett år har Viaplay Select redan tagit det bästa av Viaplay till 19 länder, och fler partnerskap är att vänta under 2023.”

Justin Stockman, Vice President, Content Development and Programming, Bell Media: “Vi är glada över att erbjuda Craves abonnenter ännu fler premiumprogram att utforska. Viaplays originalinnehåll är känt runt om i världen, och vi är nöjda att samarbeta med Viaplay Group och introducera deras unika och spännande serier och filmer till den kanadensiska marknaden.”

I tillägg till Crave i Kanada, har Viaplay Select lanserats med WOWOW i Japan, CINDIE i nio latinamerikanska länder, SBS i Australien och Pickbox NOW i sju marknader i Östeuropa.

Viaplay Select fokuserar på marknader där lokala partners kan dra fördel av Viaplays unika innehåll. Viaplays försäljning direkt till konsumenter sker i Norden, Baltikum, Polen, Nederländerna och Storbritannien, och tjänsten lanseras i USA och Kanada under första kvartalet 2023.

Viaplay Group AB (publ) är den internationella underhållningsleverantören. Vår streamingtjänst Viaplay finns på direkt-till-konsument-basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna och Storbritannien, och vi expanderar snabbt med lansering i USA och Kanada under 2023. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Series, Films och mer, samt en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Dessutom blir Viaplays berättande tillgängligt till partners runt om i världen genom det innovativa brandade innehållskonceptet Viaplay Select. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

Om Crave:
Crave is Canada’s prestige entertainment offering, delivering more Oscar®-nominated and Emmy® Award-winning programming than any other service, with HBO, HBO Max Originals, SHOWTIME®, STARZ, Hollywood-hit movies, and boasts a robust slate of English and French original series. It is a bilingual TV and streaming service, with thousands of hours of exclusive French-language content. Crave is available directly to all Canadians with access to the Internet at Crave.ca, via iOS and Android, and other platforms such as Amazon Fire TV, Android TV, Apple TV, Chromecast, select LG Smart TVs, PlayStation, Roku, select Samsung Smart TVs, and Xbox One, and through participating service providers across 10, 24-hour High Definition linear and on demand channels. Learn more at Crave.ca.

press@viaplaygroup.com (eller: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller: +44 7768 440 414)

För Crave: Nicolle Stranges, Bell Media, +1 416 384 2056, Nicolle.Stranges@bellmedia.ca

viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook