Viaplay Select lanserar på CANAL+ i Österrike

• Fler än 300 timmars premiuminnehåll från Viaplay Select kommer till CANAL+ i Österrike
  • Erbjudandet inkluderar de populära Viaplay-dramaserierna ‘Nere’, ‘Drömmaren – Karen Blixen blir till’, ‘Partisan’ och många fler
  • Viaplay Select är nu tillgängligt genom partners i 20 marknader

Viaplay Group och CANAL+ har ingått ett partnerskap som gör hundratals timmars premiuminnehåll från Viaplay Select tillgängliga exklusivt på CANAL+ i Österrike. Prenumeranter på CANAL+ i Österrike kan nu njuta av fler än 300 timmar av Viaplays mest framgångsrika serier, filmer och dokumentärer, samt noga utvalt tredjepartsinnehåll från Norden. Viaplay Select är ett innehållskoncept för partnerplattformar som har lanserat i 20 marknader sedan våren 2022, med fler som planeras under 2023.

Bland de hyllade manusbaserade Viaplay-serierna som nu kan ses på CANAL+ appen i Österrike genom Viaplay Select finns ‘Nere’ (nominerad för bästa europeiska serie på Festival de la Fiction de La Rochelle 2022) och ‘Drömmaren – Karen Blixen blir till’ med Connie Nielsen (‘Gladiator’) i huvudrollen. Dessutom är dokumentärer relaterade till Österrike tillgängliga, så som ‘Natascha Kampusch – A Lifetime in Prison’ och ‘Superswede’ om Formel 1-legenden Ronnie Peterson och hans kompanjoner som Niki Lauda.

Tittare kan även se populära Nordic Noir-serier som ‘Fenris’, ‘Partisan’ (vinnaren av bästa serie på Canneseries 2020) och ‘Trom’ med Ulrich Thomsen (‘The New Pope’) i huvudrollen, samt andra världskrigsfilmen ‘Guldtransporten’, Viaplays första norska film.

Utöver dessa inkluderar utbudet Viaplays skarpa serier för unga vuxna ‘Delete Me’ och ‘Threesome’; de populära dramaserierna ‘Harmonica’, ‘Meningen med livet’ och ‘Lyckoviken’; och dokumentärerna ‘Human to Human’ om kriget i Ukraina och ‘Nadia Nadim – Gamechanger’ om den kända danska fotbollsspelaren.

Vanda Rapti, Viaplay Group Chief Commercial Officer North America & Viaplay Select: “Det här senaste partnerskapet visar både attraktionen och flexibiliteten av vårt unika Viaplay Select-koncept. Österrike är en utvecklad streamingmarknad, och Viaplays premiuminnehåll kommer att hjälpa CANAL+ att profilera sig i deras nyaste marknad. Samtidigt kan lokala tittare uppleva höjdpunkter från vårt prisvinnande berättande och få ett smakprov på Viaplay.”

Philipp Böchheimer, Managing Director CANAL+ Austria: “Vi är väldigt glada över att samarbeta med Viaplay Select för att erbjuda ännu mer premiuminnehåll till våra kunder. Dessa fantastiska titlar, speciellt det breda utbudet på Nordic Noir-serier, är väldigt attraktiva för CANAL+ tittare och blir tillgängliga utan extra kostnad. Att lägga till Viaplays unika innehåll är ett viktigt steg i att etablera oss som hemvisten för Europas bästa serier och filmer.”

Avtalet med CANAL+ följer Viaplay Select-partnerskap med Bell Medias streamingtjänst Crave i Kanada, Pickbox NOW i sju europeiska marknader, SBS i Australien, DMD:s streamingtjänst CINDIE i nio latinamerikanska länder och WOWOW i Japan.

Streamingtjänsten Viaplay är idag tillgänglig direkt-till-konsument i Norden, Baltikum, Polen, Nederländerna och Storbritannien, och lanseras i USA och Kanada under första kvartalet 2023.

Viaplay Group AB (publ) är den internationella underhållningsleverantören. Vår streamingtjänst Viaplay finns på direkt-till-konsument-basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna och Storbritannien, och vi expanderar snabbt med lansering i USA och Kanada under 2023. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Series, Films och mer, samt en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Dessutom blir Viaplays berättande tillgängligt till partners runt om i världen genom det innovativa brandade innehållskonceptet Viaplay Select. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

Om CANAL+ Austria:
CANAL+, one of the largest media brands in the world, is coming to Austria in cooperation with A1. The CANAL+ Group is active in 40 countries, has a total of 24 million subscribers worldwide, and is the European leader in the production, acquisition, and distribution of feature films and TV series with its StudioCANAL and KINO SWIAT brands. CANAL+ is now coming to Austria with the streaming offer of the same name and the linear channel CANAL+ FIRST. What’s special about the offering is not only the distinctive content, which focuses on Austrian and European in-house productions, but also that the service is being created at the Vienna location specifically for the Austrian moving image market. www.CANALplus.at

press@viaplaygroup.com (eller: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller: +44 7768 440 414)

För CANAL+:
Patricia Seibel, Team Lead Marketing & Communications, CANAL+ Austria (patricia.seibel@canalplus.at; +43 664 88 124 107)

viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här