Viaplay utforskar ‘Meningen med livet’ i nästa originaldrama

• ‘Meningen med livet’ har Celie Sparre (‘Det som göms i snö’) och Helena af Sandeberg (‘Deg’) i huvudroller
  • Serien är skapad av Maria Nygren (‘Advokaten’) och Tove Eriksen Hillblom (‘Solsidan’) och produceras av FLX
  • Viaplay planerar att släppa minst 70 Originals under 2022

En stjärnensemble med svenska skärmtalanger porträtterar den komplexa balansen mellan familjeliv, självförverkligande och sociala pressen i den nya Viaplay Original-serien ‘Meningen med livet’. Celie Sparre (‘Det som göms i snö’) och Helena af Sandeberg (‘Deg’) spelar huvudroller i den åtta avsnitt långa serien, som är skapad av Maria Nygren (‘Advokaten’) och Tove Eriksen Hillblom (‘Solsidan’) och produceras av FLX. ‘Meningen med livet’ har premiär exklusivt på Viaplay under hösten 2022.

Alva (Celie Sparre) vill inget hellre än att bli förälder tillsammans med pojkvännen Nico (Hannes Fohlin: ‘Utvandrarna’), men det händer bara inte. Samtidigt har hennes syster Ellen (Helena af Sandeberg) tre barn med maken Alex (Ulf Stenberg: ‘Älska mig’) – och önskar innerligt att hon inte hade det.

Helena af Sandeberg: “När jag läste manuset första gången kände jag bara “JA!”. Ellens känsla av att ha tappat bort sig själv i allt det som barn och familj innebär tror jag väldigt många kan känna igen sig i. Jag kan det definitivt.”

Celie Sparre: “Det är så varmt berättat, om systerskap, familjeband, längtan efter barn, kärlek och sökandet efter vilket liv man vill leva. För det är ju inte alltid så lätt att veta.”

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Vår senaste Viaplay Original-serie är baserad på sina skapares personliga upplevelser. Den hanterar känsliga frågor med en skicklig beröring och porträtterar karaktärer som direkt blir igenkännliga för många tittare. ‘Meningen med livet’ är varm, svår, humoristisk och oförutsägbar – precis som relationer är.”

Övriga skådespelare i serien inkluderar Chatarina Larsson (‘En man som heter Ove’), Göran Ragnerstam (‘Harmonica’), Johan Jonason (‘Snabba Cash’), Nora Rios (‘Heder’), Jonatan Rodriguez (‘Bonusfamiljen’) och Madeleine Martin (‘Dystopia’).

‘Meningen med livet’ (engelsk titel: ‘The Meaning of Life’) produceras av Sussan Treshow för FLX och är regisserad av Eddie Åhgren. Inspelningen pågår i Stockholm. Serien distribueras globalt av Viaplay Content Sales.

Om Viaplay Originals

Viaplay planerar att släppa minst 70 Originals under 2022. Under de senaste tre månaderna har ‘Pørni’ säsong två; ‘Natascha Kampusch – A Lifetime in Prison’; ‘Harmonica’; ‘Trom’; ‘Ida tar ansvar’; ‘Wisting’ säsong två; och ‘Lyckoviken’ säsong tre haft premiär på Viaplay.

Kommande Originals är ‘Something Stupid’ och ‘The Guilty’; ‘Stockholms Blodbad’; ‘Wozniacki & Lee’; ‘Delete Me’ säsong två; ‘Pojkar’; ‘Drömmaren – Karen Blixen blir till’; ‘Fenris’; ‘Guldtransporten’; ‘Billy the Kid’; ‘Last Light’; ‘Cell 8’; ‘Elvira’; ‘North Sea Connection’; ‘Limbo’; ‘Litvinenko’; ‘Karma och Jonar’; ‘Ronja’; ‘Maskineriet’ säsong två; ‘The Uninhabitable Earth’; ‘Polish Murderesses’, ‘Black Dog’ och ‘Freedom of the Swallow’; ‘Partisan’ säsong två; ‘Heder’ säsong tre; ‘Lyckoviken’ säsong fyra; ‘The Holiday’; ‘Pørni’ säsong tre; ‘Hilma’; ‘Sisterhood’; ‘Who Shot Otto Mueller?’; en serie om Börje Salming; ‘Fadime’; ‘Taylors Island’; ‘What about Monica’; ‘RIKET EXODUS’; ‘Made in Oslo’; ‘Estonia – den sista vågen’; ‘Stella Blómkvist’ säsong två; ‘The Swarm’; ‘Perfect People’; och ‘Margeaux’.

Två engelskspråkiga storfilmer kommer att produceras för Viaplay varje år. NENT Group har även etablerat ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerat i amerikanska studion Picturestart.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen, USA och Nederländerna. Viaplay lanseras i Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

För att läsa mer om NENT Group och dataskydd, klicka här