Viaplays hyllade ‘Den som dräper’ återvänder för en ny säsong

• Natalie Madueño (‘The Rain’; ‘Follow the Money’) återkommer i huvudroll i danska succékrimdramat
  • ‘Den som dräper’ är en av Viaplays mest sedda Originals
  • Viaplay planerar att släppa minst 70 Originals under 2022

Viaplay släpper en ny säsong av sitt mycket framgångsrika danska krimdrama ‘Den som dräper’ tidigt under 2023. Serien är en av de mest sedda Viaplay Originals och Natalie Madueño (‘The Rain’; ‘Follow the Money’) återkommer i sin ledande roll som kriminolog och profilerare, tvingad att konfrontera det mörkaste i det mänskliga psyket. ‘Den som dräper’ är producerad av Miso Film.

När ett medelålders par blir brutalt mördade ansluter sig Louise Bergstein (Natalie Madueño) till polisens jakt på mördaren, trots hennes lidande av ångest efter hennes senaste fall. Utredningen leder Louise till en desperat ung man som gömmer en hemsk hemlighet – och till en uppgörelse med sitt eget personliga mörker.

Natalie Madueño: “Louise upplevde en traumatisk händelse i den förra säsongen, och nu känner hon hela påverkan. Denna gång möter vi en mycket mer sårbar och mänsklig Louise som tvingas möta sitt förflutna – och bestämma hur hon vill leva i framtiden.”

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Nordic noir har blivit ett globalt skärmfenomen tack vare produktioner som ‘Den som dräper’. Det här är stilfull, läskig och fullständigt övertygande underhållning. Jag kan garantera att den nya säsongen tar serien till en ny nivå, med en huvudkaraktär vars komplexitet fortsätter att fördjupas samt en chockerande tvist halvvägs igenom.”

Den nya säsongen av ‘Den som dräper’ (dansk titel: ‘Den som dræber – fanget af mørket’) har även med Simon Sears (‘Shadow and Bone’) och filmas i Köpenhamn och Roskilde. Ina Bruhn återvänder som huvudförfattare och serien regisseras av Mads Kamp Thulstrup (‘Ragnarok’). Peter Bose och Jonas Allen producerar för Miso Film och Dorte Fuglsang är exekutiv producent för Viaplay.

Den åtta avsnitt långa serien distribueras internationellt av Fremantle.

Om Viaplay Originals

Viaplay planerar att släppa minst 70 Originals under 2022. Under de senaste tre månaderna har ‘The Holiday’; ‘Pørni’ säsong två; ‘Natascha Kampusch – A Lifetime in Prison’; ‘Harmonica’; ‘Trom’; ‘Ida tar ansvar’; och ‘Wisting’ säsong två haft premiär på Viaplay.

Kommande Originals är ‘Förhöret’ säsong tre; ‘Meningen med livet’; ‘Something Stupid’ och ‘The Guilty’; ‘Stockholms Blodbad’; ‘Wozniacki & Lee’; ‘Delete Me’ säsong två; ‘Pojkar’; ‘Drömmaren – Karen Blixen blir till’; ‘Fenris’; ‘Guldtransporten’; ‘Billy the Kid’; ‘Last Light’; ‘Cell 8’; ‘Elvira’; ‘North Sea Connection’; ‘Limbo’; ‘Litvinenko’; ‘Karma och Jonar’; ‘Ronja’; ‘Maskineriet’ säsong två; ‘The Uninhabitable Earth’; ‘Polish Murderesses’, ‘Black Dog’ och ‘Freedom of the Swallow’; ‘Partisan’ säsong två; ‘Heder’ säsong tre; ‘Lyckoviken’ säsong fyra; ‘Pørni’ säsong tre; ‘Hilma’; ‘Sisterhood’; ‘Who Shot Otto Mueller?’; en serie om Börje Salming; ‘Fadime’; ‘Taylors Island’; ‘What about Monica’; ‘RIKET EXODUS’; ‘Made in Oslo’; ‘Estonia – den sista vågen’; ‘Stella Blómkvist’ säsong två; ‘The Swarm’; ‘Perfect People’; och ‘Margeaux’.

Två engelskspråkiga storfilmer kommer att produceras för Viaplay varje år. NENT Group har även etablerat ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerat i amerikanska studion Picturestart.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen, USA och Nederländerna. Viaplay lanseras i Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

För att läsa mer om NENT Group och dataskydd, klicka här