Viaplays senaste investering i danskt originalinnehåll är ‘Call Me Dad’

• Alex Høgh Andersen (‘Vikings’), Magnus Haugaard (‘Guilt’) och Ellen Hillingsø (‘Bron’) har huvudrollerna i danskt komedidrama
  • ‘Call Me Dad’ produceras av Nordisk Film Series
  • Viaplay planerar att släppa minst 70 Originals under 2022

Viaplays nästa danska Viaplay Original är komedidramat ‘Call Me Dad’, med lokala topptalangerna Alex Høgh Andersen (‘Vikings’), Magnus Haugaard (‘Guilt’) och Ellen Hillingsø (‘Bron’) i huvudrollerna. Producerad av Nordisk Film Series, skriven av Søren Felbo (‘Sunday’) och regisserad av Christian Dyekjær (‘Guru’), tillkommer den sex avsnitt långa serien på Viaplays lista av danska Originals och är planerad att ha premiär under 2023.

Emil (Alex Høgh Andersen) och Viktor (Magnus Haugaard) är barndomsvänner och idag partners i en cateringfirma. Men när självsäkra Viktor börjar att dejta blyga Emils mor Helle (Ellen Hillingsø), är det upplagt för ett ovanligt familjedrama, baserat på en idé av de riktiga vännerna Andersen och Haugaard.

Christian Dyekjær: “Det är min vision att skapa en modern komediserie som utstrålar visuell och narrativ överdåd. En serie som både kommer att underhålla och samtidigt handla om något så viktigt som hur vi behandlar varandra och vår gemensamma planet 2022. Det är det största nöjet att arbeta med två av de största skådespelartalangerna i sin generation. Sammantaget kan Viaplays tittare se fram emot att se en modern komediserie med en ovanligt stark cast ner till minsta biroll.”

Filippa Wallestam, Viaplay Group Chief Content Officer: “Denna skarpa och varma serie sammanfattar vad Viaplay vill skapa i Danmark – högkvalitativt berättade, av både etablerade och kommande talanger, med stor potential att nå en lokal och internationell publik. Under de senaste åren har vi släppt eller annonserat fler än 30 danska Viaplay Originals, och vår ambition är att leverera många fler i framtiden – förutsatt att vi har förutsägbara regler och en jämn spelplan.”

Roberta Reichhardt (‘Knæler’), Johanne Milland (‘The Venus Effect’), Søren Sætter-Lassen (‘Balladen om Marie Krøyer’), Peter Gantzler (‘Arvingarna’), Lone Rødbro (‘Vargen kommer’), Bjarne Henriksen (‘Brottet’), Lila Nobel (‘The Rain’), Oscar Dyekjær Giese (‘Chernobyl’) och Tommy Kenter (‘Dance of the Polar Bears’) syns alla i serien, som nyligen har slutfört inspelningen i Köpenhamn.

‘Call Me Dad’ (dansk titel: ‘Kald mig far’) produceras av Trin Hjortkjær Thomsen och Laura Frederikke Kragholm på Nordisk Film Series, med Dorte Fuglsang som exekutiv producent för Viaplay. Global försäljning hanteras av Viaplay Content Distribution.

Om Viaplay Originals

Viaplay planerar att släppa minst 70 Originals under 2022. Kommande Originals inkluderar ‘Strandhotellet’; Roombeek’; Hör Upp!’; ‘Slutet på sommaren’; ‘R.I.P. Henry’; ‘Nere’; ‘Thunder in My Heart’ säsong två; ‘Leva Life’; ‘Det är något som inte stämmer’; ‘Det kunde varit vi’; ‘Threesome’ säsong två; ‘R.S.V.P.’; ‘Fästningen’; ‘The Hunt for Jasper S.’; ‘Liv Ullmann: The Road Less Travelled’; ‘Den som dräper’ säsong tre; ‘Förhöret’ säsong tre; ‘Meningen med livet’; ‘Something Stupid’; ‘The Guilty’; ‘Stockholms Blodbad’; ‘Delete Me’ säsong två; ‘Drömmaren – Karen Blixen blir till’; ‘Fenris’; ‘Guldtransporten’; ‘Last Light’; ‘Cell 8’; ‘Elvira’; ‘North Sea Connection’; ‘Limbo’; ‘Litvinenko’; ‘Karma och Jonar’; ‘Ronja’; ‘The Uninhabitable Earth’; ‘Polish Murderesses’; ‘Black Dog’; ‘Freedom of the Swallow’; ‘Heder’ säsong tre; ‘Pørni’ säsong tre; ‘Hilma’; ‘Who Shot Otto Mueller?’; en serie om Börje Salming; ‘What about Monica’; ‘RIKET EXODUS’; ‘Estonia – den sista vågen’; ‘Stella Blómkvist’ säsong två; ‘The Swarm’; ‘Perfect People’; och ‘Margeaux’.

Två engelskspråkiga storfilmer kommer att produceras av Viaplay varje år. Bolaget har även etablerat ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerat i amerikanska studion Picturestart.

Viaplay Group AB (publ) är den internationella streamingutmanaren. Vår streamingtjänst Viaplay finns i alla nordiska och baltiska länder, Polen, USA och Nederländerna, och vi expanderar snabbt med lansering i Storbritannien under 2022, följt av Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz under 2023. Viaplay kommer att ha marknadsnärvaro i minst 21 länder vid slutet av 2023, inklusive minst fem partnermarknader för bolagets brandade innehållskoncept, Viaplay Select. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Originals och en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

press@viaplaygroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här