Premiär Viasat Sport – fyra kanaler med sport, motor, fotboll och golf i mobilen

Idag är det premiär hos 3 för fyra nya mobil TV-kanaler med sport från Viasat. Det betyder att svenska sportfans för första gången kan se högupplösta sportsändningar i mobilen där det inte är några problem att följa bollen.

Förutom den redan etablerade Viasat Sport ToGo kommer nu tre helt nya kanaler med enbart sport till 3s mobilkunder, Viasat Fotboll ToGo, Viasat Motor ToGo och Viasat Golf ToGo. I Viasat Fotboll ToGo sänds UEFA Champions League, danska ligan, franska ligan och mycket mer. Viasat Motor ToGo innehåller Formel 1, STCC, Nascar, Moto GP och mer. Viasat Golf ToGo erbjuder Europatouren, Ryder Cup och majors. Viasat Sport ToGo innehåller ATP-tennis, Svenska Basketligan, boxning med mera. De flesta tävlingarna sänds dessutom i direktsändning. - Genom att ha de bästa TV-kanalerna i mobilen slipper man riskera att missa avspark eller början på en riktigt bra serie. Att på detta sätt hjälpa TV-tittare att slippa vara styrda över TV-tider är ett sätt för oss att erbjuda underhållning på TV-tittarens villkor, säger Viasats VD Hans Skarplöth. De fyra Viasat-kanalerna erbjuder dessutom några av Sveriges bästa kommentatorer som Ola Wenström, Glenn Strömberg, Elin Ekblom Bak, Ola Andersson, Eje Elgh, Göran Zachrisson, Håkan Södergren och Sladjan Osmanagic. Hos 3 kommer Viasats sportkanaler att kosta 30 kronor i månaden för den som redan har ordinarie Mobil-TV-paket eller 49 kronor i månaden för den som inte har eller behöver bas-paketet. - Viasats sportkanaler är ett viktigt tillskott till vårt programutbud. De erbjuder livesändningar som många inte vill missa och vi ger fansen möjligheten att följa sina favoritsporter,och de gör det i en kvalitet där det inte är några problem att följa tävlingarna, säger Peder Ramel, koncernchef på 3 Skandinavien. 3Mobil-TV bygger på H.264-kodning, samma teknik som BlueRay-standarden och som används i Apples iPhone. Det ger en överlägsen bildkvalitet och har lett till att tjänsten vunnit ett antal tester och jämförelser. Just nu ingår ett drygt 20-tal kanaler, bland dem TV3 ToGo, TV4 Nyheterna, Kanal 5, TV6 ToGo, TV8 ToGo, TV4 Sport, BBC World, CNBC, Bloomberg och Al Jazeera. 3Mobil-TV kostar 69 kronor i månaden och finns för de flesta populära mobiler som Sony Ericsson W595, W715, C510 och C905 samt Nokia 5800, N96, N95, 6220 och E71.