• Viasat AB/

Pressmeddelande: Viasats och Tele2s mobil-TV test, resultat från första användarundersökningen

Viasat och Tele2 kan idag presentera resultaten från den första användarundersökningen i mobil-TV testet, som inleddes i början av september. Undersökningen visar att testpiloterna använder tjänsten i snitt 2,7 gånger per dag, och att man tittar i snitt 15 minuter per gång.

– Vi är förvånade och glada över att man ser på TV i mobilen så pass länge varje gång man använder tjänsten, säger Ulrik Bengtsson, VD Viasat i Sverige. Den långa användningstiden är ett gott betyg och en stark indikation på att detta är en efterlängtad tjänst för svenskarna.

Vidare visar undersökningen att nyheter, underhållning och serier var de mest populära programtyperna i mobilen medan man tittar minst på film. Tittandet var relativt väl utspritt över dygnet, till skillnad från ordinarie TV-tittandes tydliga topp på kvällen.

– Med mobil-TV kommer vi kunna erbjuda TV på tittarens villkor. Tittaren bestämmer själv när och var han ska se på TV, vilket gör att prime time för TV-tittande breddas för att innefatta större del av dygnet, fortsätter Ulrik Bengtsson.

Den populäraste TV-kanalen var TV4 följt av SVT1, Kanal5, TV3, TV6 och SVT2. Betalningsberedskapen för TV i mobilen var relativt hög. I snitt kan man tänka sig att betala 55 kronor i månaden för elva TV-kanaler med full täckning.

– Det är roligt att våra kunder uppskattar tjänsten. Att kunna lyssna på musik och nyheter när som helst och var som helst är självklart för många idag. Därför är det naturligt att det finns ett intresse för att även kunna titta på TV på andra platser än hemma i vardagsrummet, särskilt med den fantastiska bildkvaliteten som blir möjlig med den här nya tekniken och med telefoner som är anpassade för TV, säger Thomas Ekman ansvarig för privatmarknaden på Tele2.

Viasat har aktiverat en testlicens som Post- och telestyrelsen (PTS) har delat ut, och testet genomförs i samarbete med Tele2. För att kunna ta emot TV-sändningarna behövs en telefon med DVB-H-tekniken inbyggd. DVB-H är markbunden digital-TV som möjliggör sändningar direkt till mobiltelefonen. Ett hundratal testpiloter bland Tele2s existerande mobiltelefonabonnenter deltar i testet. Alla testdeltagare har utrustats med Samsungs vikbara tv-mobil P910 med en 2,2 tums vridbar skärm och inbyggda stereohögtalare. Under testperioden fungerar tjänsten i hela Stockholms innerstad. Elva kanaler finns med i utbudet och dessa är SVT1, SVT2, TV3, TV4, Kanal5, TV6, CNN, Viasat Sport 1, ZTV, E! Entertainment och Cartoon Network.