VIASAT FÖRLÄNGER SÄNDNINGSRÄTTIGHETER TILL UEFA CHAMPIONS LEAGUE

Viasat tillkännagav idag att man har förlängt de exklusiva rättigheterna för direktsändning av UEFA Champions League i Sverige, Norge och Danmark, till och med slutet av 2011/2012 års säsong. I Sverige sänds samtliga matcher från mästerskapet exklusivt på Viasats nylanserade sportkanal Viasat Fotboll, samt en match i veckan på TV6. Viasat kommer även att erbjuda bred täckning via internetsajter och till mobiltelefoner. Viasat innehar redan de exklusiva sändningsrättigheterna till mästerskapet, vilka sträcker sig till och med slutet av 2008/2009 års säsong. Viasat har haft dessa rättigheter sedan 1993.

- Champions League är världens bästa fotboll, och sannolikt den starkaste sporträttigheten som finns på TV-marknaden. Viasat har lång erfarenhet av Champions League, och det känns fantastiskt roligt att vi nu har säkrat rättigheterna för ytterligare tre år, säger Per Tellander, sportchef på Viasat.

De nya rättigheterna ger Viasats tittare fler direktsända UEFA Champions League-matcher än någonsin. För första gången ingår den sista kvalomgången till gruppspelet i rättigheterna, tillsammans med UEFA Super Cup, vilket innebär att det totala antalet matcher som sänds ökar från 125 till 146 från och med nästa säsong.

- Viasat är ett TV-bolag i världsklass och har gedigen erfarenhet av att erbjuda UEFA Champions League till skandinaviska fotbollsfans. Vi är därför mycket glada att tillkännage detta avtal, vilket möjliggör för UEFA och Viasat att förlänga en framgångsrik relation i ytterligare tre säsonger, säger David Taylor, generalsekreterare i UEFA.

Svenska fotbollsfans kan se en match direktsänt på tisdagar på fri-TV-kanalen TV6. Kanalen visar även höjdpunkter från andra matcher som spelas på tisdagar. Direktsända förstavalsmatcher på tisdagar och onsdagar samt höjdpunkter från andra matcher tillgängliggörs på den nya renodlade fotbollskanalen Viasat Fotboll. Ytterligare direktsända matcher görs tillgängliga på UEFA Champions League Xtra.