Viasat lanserar tjänst för nedladdning av film och serier

Viasat lanserar Viasat On Demand – en nedladdningstjänst som gör det möjligt att med ett par knapptryckningar på fjärrkontrollen ladda ner filmer och serier direkt till TVn.

Viasat On Demand gör det enkelt att välja ur ett stort utbud av filmer och TV-serier. Efter ett köp börjar filmen laddas ner direkt på hårddisken i digitalboxen via bredbandsuppkopplingen. Några sekunder senare går det att börja titta på innehållet, pausa eller spara till ett senare tillfälle. Allt medan nedladdningen fortsätter i bakgrunden utan de problem som brukar uppstå med så kallad streaming-teknik. Viasat On Demand lanseras för alla de tittare som väljer Viasat via parabol.

– Vi vill förenkla vardagen för våra TV-tittare. Äntligen kan tittaren få makten över fjärrkontrollen och välja vad han ska se när det passar. Nu behöver man inte gå till videobutiken för att hyra filmen eftersom den redan finns tillgängligt via boxen. Och fredagsfilmen behöver inte börja exakt klockan 20.00 bara för att den gör det på TV-kanalen, filmen börjar när det passar TV-tittaren. Kort och gott underhållning på TV-tittarens villkor, säger Hans Skarplöth, VD, Viasat Sverige.

Vid lanseringen kommer över 150 filmer och TV-serier finnas tillgängligt. Filmbiblioteket fylls sedan på löpande med cirka 200 filmer per månad. Samtliga filmer och övrig media visas i SD-upplösning för en snabb och effektiv nerladdning utan störande avbrott.

De hushåll som abonnerar på Viasats filmkanaler idag ges tillgång till filmer som visas på TV1000 utan extra kostnad i tjänsten TV1000 Play. Övriga filmer kostar mellan 19 till 49 kronor beroende på titel.

– Vi vill ge de filmabonnenter som har Viasat via parabol ett mervärde till sin tjänst. Vi hoppas och tror att möjligheten att kunna se TV1000-filmer i tjänsten TV1000 Play när det passar och utan extra kostnad är något de uppskattar, fortsätter Hans Skarplöth.

Allt som behövs för att komma igång med tjänsten är ett abonnemang hos Viasat tillsammans med en Viasat Plus HD-PVR – en digitalbox med inbyggd hårddisk samt HD-TV mottagning. Utöver detta behövs en internetanslutning via kabel som kopplas till nätverksuttaget på baksidan av boxen.

Video hur tjänsten fungerar: www.youtube.com/viasatsverige
Högupplösta bilder på tjänsten: www.flickr.com/photos/viasat