Robusta effekter av VP01 i lungvävnad från patient med idiopatisk lungfibros

Göteborg, 25 september 2020 – Vicore Pharma Holding AB (publ), ett läkemedelsbolag som utvecklar innovativa läkemedel mot ovanliga lungsjukdomar, meddelar idag effekter av VP01 på lungvävnad med idiopatisk lungfibros (IPF).

Lungvävnad från en IPF-patient som genomgått lungtransplantation visade ett stabilt uttryck av angiotensin II typ 2 receptorn (AT2R), den receptor som VP01 aktiverar. Behandling med kliniskt relevanta koncentrationer av VP01 ledde till en dosberoende minskning av tillväxtfaktorn TGFb1 som anses central vid fibrosutveckling.

”Det är betryggande att vi kan visa uttryck av AT2R och hämning av kroppens viktigaste fibrosframkallande ämne i lungvävnad från en IPF-patient. Förutsatt att detta speglar den kliniska situationen, så kan det antas att VP01 kan hämma sjukdomsutvecklingen” säger Carl-Johan Dalsgaard, VD för Vicore Pharma. En fas II-studie i 60 patienter med IPF har nyligen fått myndighetsgodkännade och är planerad att starta under oktober.

Om VP01

VP01 (C21), den första substansen i sin klass av typen orala lågmolekylära angiotensin II-receptor typ 2 (AT2R)-agonister, aktiverar den skyddande delen av renin-angiotensinsystemet (RAS). Substansen har tidigare visat effekter i bleomycin- och monokrotalin-modeller för lungfibros/pulmonell hypertesion, och är för närvarande i klinisk utvecklingsfas för behandling av IPF, lungfibros vid systemisk skleros och COVID-19.

Precision Cut Lung Slices (PCLuS)

Genom att ta till vara lungvävnad från IPF-patienter som genomgår lungtransplantation kan man odla bitar av lunga i vävnadskultur för att studera farmakologiska effekter på olika markörer för fibrosutveckling. Därigenom kan man testa läkemedel och utvärdera biomarkörer där vissa också kan följas i kliniska studier.

”Denna teknologi representerar en unik möjlighet att studera våra läkemedelskandidater i sjuk lungvävnad från IPF-patienter”, säger Johan Raud, CSO på Vicore Pharma. Tekniken utvecklades av Fibrofind, en service-verksamhet inom ramen för den världsledande forskningsorganisationen Newcastle Fibrosis Research Group vid Newcastle University.

Carl-Johan Dalsgaard, VD, tel: +46 70 975 98 63, carl-johan.dalsgaard@vicorepharma.com

Vicore Pharma utvecklar innovativa läkemedel mot ovanliga lungsjukdomar och närliggande indikationer. Bolaget har för närvarande tre läkemedelsutvecklingsprogram, VP01, VP02 och VP03.

VP01 (C21) utvecklas för behandling av idiopatisk lungfibros (”IPF”) och lungfibros vid systemisk skleros (”SSc”) samt COVID-19. VP02 bygger på ett nytt administrationssätt för en befintlig immunmodulerande substans (en ”IMiD”). VP02 fokuserar på den underliggande sjukdomen och den svåra hosta som är förknippad med IPF. VP01 och VP02 utvärderas även för andra indikationer inom området interstitiella lungsjukdomar där det finns ett stort behov av nya behandlingsalternativ. VP03 innefattar uppföljningsmolekyler till VP01.