Vicore meddelar om flera posters och presentationer vid konferenser under hösten

Göteborg, 19 augusti 2022 – Vicore Pharma Holding AB (publ) (”Vicore”), ett läkemedelsföretag i klinisk fas som utvecklar läkemedel riktade mot angiotensin II typ 2-receptorn (AT2R), meddelar idag att uppdateringar om bolagets framsteg och vetenskapliga resultat kommer att presenteras vid konferenser i augusti, september och oktober 2022.

Elin Rosendahl, VP Clinical Development, kommer att presentera en poster med titeln “Investigation of the effect of the angiotensin II type 2 receptor (AT2R) agonist C21 on plasma NT-proBNP, a diagnostic biomarker, in subjects hospitalised with COVID-19” vid “European Society of Cardiology (ESC) Congress” i Barcelona, ​​26-29 augusti 2022. Plasma NT-proBNP är en biomarkör för svårighetsgrad och dödlighet vid COVID-19-infektioner. ESC-kongressen kommer att hållas fysiskt och online.
Konferens och registrering: ESC Congress 2022, Barcelona, ​​Spanien

Johan Raud, Chief Scientific Officer, kommer att hålla en presentation vid “6th IPF Summit” i Boston, USA, tisdagen den 30 augusti med titeln "Harnessing a Variety of Preclinical Models to Support the Translatability of an Angiotensin Type 2 Receptor Agonist to Clinical Stage". Dr Raud kommer också att delta i en paneldiskussion under rubriken "Novel In Vitro Models & Novel In Vivo Models Versus Bleomycin: Do They Better Represent IPF?". IPF Summit kommer att hållas fysiskt.
Konferens och registrering: IPF Summit, Boston; 29 augusti–1 september 2022

Professor Toby Maher, Keck School of Medicine vid University of Southern California, kommer att hålla en muntlig presentation ”Late Breaking Abstract – Interim results from AIR, an open-label, single arm, 36 week ph 2 trial of C21 in subjects with idiopathic pulmonary fibrosis” och
Cecilia Ganslandt, Global Medical Director, kommer att presentera en poster med titeln Non-interventional, retrospective, multi-center, follow-up study evaluating the effect of the angiotensin II type 2 receptor agonist C21 on lung pathology in subjects previously hospitalised with COVID-19 vid European Respiratory Societys (ERS) internationella kongress i Barcelona, ​​4-6 september 2022. ERS-kongressen kommer att hållas fysiskt med online poster.
Konferens och registrering: ERS 2022, Barcelona; 4–6 september 2022

Rohit Batta, Chief Medical Officer, kommer att presentera två posters om Vicores orala angiotensin II typ 2-receptor agonist program (ATRAG), inklusive interimsdata från AIR-studien med C21 i IPF, vid ”21st International Colloquium on Lung and Airway Fibrosis (ICLAF 2022)” i Reykjavik, 1-5 oktober 2022. Den första postern har titeln "Interim results from AIR, an open-label, single arm, 36-week Ph 2 trial of C21 in subjects with idiopathic pulmonary fibrosis.” Den andra postern har titeln “Effects of oral angiotensin II type 2 receptor agonist C21 in Sugen-hypoxia-induced pulmonary fibrosis and hypertension.” ICLAF 2022 kommer att hållas fysiskt och online.
Konferens och registrering: ICLAF 2022, Reykjavik; 1–5 oktober 2022

E-post: carl-johan.dalsgaard@vicorepharma.com

Informationen lämnades för offentliggörande den 19 augusti 2022 kl 08:00 CET.

Vicore är ett läkemedelsbolag i klinisk fas med fokus på att utveckla innovativa läkemedel inom svåra sjukdomar där angiotensin II typ 2-receptorn (AT2R) spelar en viktig roll. Bolaget har för närvarande fyra utvecklingsprogram, VP01, VP02, VP03 och VP04. VP01-programmet syftar till att utveckla substansen C21 för behandling av idiopatisk lungfibros (”IPF”), pulmonell arteriell hypertension (PAH) samt COVID-19. VP02-programmet bygger på ett nytt administrationssätt för talidomid och fokuserar på den underliggande sjukdomen och den svåra hosta som är förknippad med IPF. VP03-programmet innefattar utveckling av nya AT2R-agonister. VP04-programmet utvecklar en kliniskt validerad digital terapi för IPF-patienter.