Vicore Pharma har godkänts för notering på Nasdaq Stockholm

Göteborg, 11 september 2019 – Nasdaq Stockholms bolagskommitté har godkänt Vicore Pharma Holding AB (publ):s (”Vicore”) ansökan om upptas till handel på Nasdaq Stockholms huvudlista på sedvanliga villkor. Sista dag för handel på Nasdaq First North Growth Market är beräknad till torsdagen den 26 september 2019 och första dag för handel på Nasdaq Stockholm är planerad till fredagen den 27 september 2019.

Aktierna kommer att handlas i small cap-segmentet med såväl oförändrat kortnamn (VICO) som ISIN-kod (SE0007577895). Inga nya aktier kommer att emitteras i samband med listbytet.

Aktieägare i Vicore behöver inte vidta några åtgärder i samband med noteringen på Nasdaq Stockholm eller avnoteringen från Nasdaq First North Growth Market.

”Upplistningen till Nasdaq Stockholms huvudmarknad är ett viktigt steg i vår långsiktiga plan för att utveckla Vicore. Målet är att ytterligare stärka Vicore-aktiens attraktionskraft genom ökad likviditet då den potentiella investerarbasen växer avsevärt”, säger Carl-Johan Dalsgaard, VD för Vicore Pharma.

Prospekt

Vicore har upprättat ett prospekt med anledning av upptagandet till handel av Vicores aktier på Nasdaq Stockholm. Prospektet förväntas godkännas och registreras av Finansinspektionen och offentliggöras på Vicores hemsida omkring den 16 september 2019.

Rådgivare

Advokatfirman Vinge har agerat legal rådgivare i samband med noteringen på Nasdaq Stockholm.

Carl-Johan Dalsgaard, VD, tel: 070 975 98 63, carl-johan.dalsgaard@vicorepharma.com

Hans Jeppsson, CFO, tel: 070-553 14 65, hans.jeppsson@vicorepharma.com

Denna information är sådan information som Vicore Pharma Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 11 september 2019, klockan 11.45 CEST.

Vicore Pharma är ett svenskt särläkemedelsbolag med fokus på patienter med interstitiella lungsjukdomar och relaterade indikationer. Bolaget har för närvarande två läkemedelsutvecklingsprogram, VP01 och VP02.

VP01 syftar till att utveckla substansen C21 för behandling av idiopatisk lungfibros (”IPF”) samt diffus systemisk skleros (”dSSc”). VP02 bygger på ett nytt administrationssätt för en befintlig immunmodulerande substans (en ”IMiD”). VP02 fokuserar på den underliggande sjukdomen och den svåra hosta som är förknippad med IPF. VP01 och VP02 utvärderas även för andra indikationer inom området interstitiella lungsjukdomar. Fas IIa-studierna inom VP01 på IPF- respektive dSSc-patienter förväntas initieras under andra halvåret 2019. VP02 går in i en fas för optimering av formuleringen innan lokala tolerabilitetsstudier kan påbörjas. De första kliniska studierna med VP02 förväntas starta 2020.

Bolagets aktie (VICO) är listad för handel på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information se www.vicorepharma.com