Vicore Pharma rapporterar att ATTRACT-studien för behandling av COVID-19 är fullrekryterad

Göteborg, 1 oktober 2020 – Vicore Pharma Holding AB (publ), som utvecklar innovativa läkemedel mot ovanliga lungsjukdomar, meddelar idag att den sista COVID-19-patienten i ATTRACT-studien har inkluderats.

Den sista patienten i ATTRACT (Angiotensin II Type Two Receptor Agonist Covid-19 Trial)-studien har  nu randomiserats och påbörjat sin behandling. Doseringen kommer att pågå i upp till en vecka och därefter kontrolleras patienten i ytterligare en vecka. Datan ska sedan kvalitetskontrolleras och databasen kommer att låsas innan studien avblindas för analys. Top-line data förväntas vara tillgängligt innan årets slut som tidigare kommunicerats.

”Det är en exeptionell prestation av teamet och vår CRO som, efter att vi direkt stött på svårigheter att rekrytera patienter i Storbritannien, flyttade studien till ett annat land och sedan fick den fullt rekryterad på två månader”, säger Carl-Johan Dalsgaard, VD på Vicore Pharma.

“LifeArcs uppdrag som välgörenhetsorganisation är att bidra till att tidig forskning kommer till nytta för patienten. Det är tillfredsställande att genom vår forskningsfond kunna stödja kliniska studier som syftar till att studera om läkemedel/läkemedelskandidater för andra sjukdomar är effektiva mot COVID-19. Det är mycket glädjande att Vicore uppnått full rekrytering i studien, en viktig milstolpe, och vi ser fram emot att se de första resultaten”, säger Dr Catriona Crombie, associate director, technology transfer på LifeArc.

Studiedesign

ATTRACT är en randomiserad, dubbelblindad och placebokontrollerad studie som genomförts med 106 inlagda COVID-19-patienter med en kraftig inflammation i lungorna vilken kan utvecklas till akut andningskollaps om den fortskrider. Patienterna, som inte kräver respiratorvård vid behandlingsstart, behandlas med 100 mg VP01 eller placebo två gånger per dag under sju dagar. Det primära syftet med studien är att undersöka effekten av VP01 (C21) på inflammation, andningsingsinsufficiens och andra funktionella parametrar.

Vicore har erhållit anslag motsvarande ca 18.5 MSEK från den brittiska välgörenhetsorganisationen LifeArc för genomförandet av ATTRACT studien. Läs mer om deras forskningsfond för att adressera utmaningarna med COVID-19; https://www.lifearc.org/news/2020/lifearc-launches-10-million-research-fund-to-address-the-challenges-of-covid-19/

Första substansen i sin klass

VP01 (C21), den första substansen i sin klass av typen orala lågmolekylära angiotensin II typ 2 receptor (AT2R)-agonister, aktiverar den skyddande delen av renin-angiotensinsystemet (RAS). Den är under utveckling för idiopatisk lungfibros (IPF), och studeras också i Raynauds fenomen hos patienter med systemisk skleros. Interna prekliniska fynd med VP01 tyder på att VP01 kan vara användbart vid behandlingen av COVID-19.

VP01 kan kringgå de negativa effekterna av COVID-19

RAS antas spela en viktig roll i utvecklingen av COVID-19 eftersom angiotensin II (Ang II) är uppreglerad och bidrar till den inflammatoriska reaktionen i lungorna. Vidare dämpas RAS skyddande del av SARS-CoV-2 som binder till enzymet angiotensin converting enzyme 2 (ACE2) och därmed hämmar omvandlingen av Ang II till kroppsegna skyddande molekyler som stimulerar AT2R. Eftersom VP01 stimulerar AT2R direkt är det möjligt att VP01 kan kringgå de negativa effekterna av virus som SARS-CoV-2 på RAS-systemets skyddande funktioner.

Carl-Johan Dalsgaard, VD, tel: +46 70 975 98 63, carl-johan.dalsgaard@vicorepharma.com

Informationen lämnades för offentliggörande den 1 oktober 2020 kl. 08:00 CET.

Om LifeArc

LifeArc är en brittisk självständigt finansierad välgörenhetsorganisation inom medicinsk forskning. Deras uppdrag är att främja tillämpning av ny vetenskap för nya behandlings- eller diagnostikmetoder som kan färdigställas och därmed göras tillgängliga för patienter.

LifeArc har gjort 10 miljoner GBP tillgängligt för klinisk COVID-19-forskning som syftar till att studera såväl befintliga läkemedel som läkemedel i sen utvecklingsfas eftersom detta är en av de snabbaste vägarna för att utveckla nya behandlingar mot sjukdomen.

Vicore Pharma utvecklar innovativa läkemedel mot ovanliga lungsjukdomar och närliggande indikationer. Bolaget har för närvarande tre läkemedelsutvecklingsprogram, VP01, VP02 och VP03.

VP01 (C21) utvecklas för behandling av idiopatisk lungfibros (IPF), systemisk skleros och COVID-19. VP02 bygger på ett nytt administrationssätt för en befintlig immunmodulerande substans (en ”IMiD”). VP02 fokuserar på den underliggande sjukdomen och den svåra hosta som är förknippad med IPF. VP01 och VP02 utvärderas även för andra indikationer inom området interstitiella lungsjukdomar där det finns ett stort behov av nya behandlingsalternativ. VP03 innefattar uppföljningsmolekyler till VP01.

Bolagets aktie (VICO) är noterad på Nasdaq Stockholms huvudlista. För mer information se www.vicorepharma.com.