Vicore Pharma senarelägger publicering av bokslutskommuniké

Mölndal, 13 februari 2019 - Vicore Pharma Holding AB (publ) har beslutat att senarelägga publiceringen av bokslutskommunikén avseende räkenskapsåret 2018. Bokslutskommunikén kommer att publiceras den 15 mars 2019 istället för som tidigare aviserat den 22 februari 2019.

Anledningen till senareläggningen är beslutet att genomföra en konvertering av bolagets redovisningsprinciper till IFRS från och med bokslutskommunikén avseende räkenskapsåret 2018. Konvertering till IFRS är en viktig del i förberedelsearbetet inför upplistningen till Nasdaq Stockholms huvudlista vilken är planerad att ske under den andra halvan av 2019.

Hans Jeppsson, CFO: 070 553 14 65, hans.jeppsson@vicorepharma.com

Vicore Pharma är ett svenskt särläkemedelsbolag med fokus på patienter med interstitiella lungsjukdomar och relaterade indikationer. Bolaget har för närvarande två läkemedelsutvecklingsprogram, VP01 och VP02.

VP01 syftar till att utveckla substansen C21 för behandling av idiopatisk lungfibros (”IPF”). Som en följd av förvärvet av INIM Pharma AB i augusti 2018 utökades bolagets pipeline med VP02, vilken bygger på en ny formulerings-, och leveransväg för en befintlig immunmodulerande förening (en ”IMiD”). VP02 inriktas på IPF med avseende på både den underliggande sjukdomen och den allvarliga hosta som är associerad med IPF. VP01 och VP02 utvärderas även för andra indikationer inom området interstitiella lungsjukdomar. Förvärvet av INIM Pharma innebar att Vicore Pharmas verksamhet utökades och att bolagets strategiska inriktning samtidigt fokuserades till utveckling av särläkemedel för behandling av ovanliga och allvarliga lungsjukdomar.

VP01 kommer påbörja en utökad fas I-studie med start i början av 2019. Fas IIa-studien på patienter med IPF förväntas börja sex månader senare. VP02 har gått in i en fas för att optimera formuleringen innan lokala tolerabilitetsstudier kan påbörjas. De första kliniska studierna med VP02 förväntas starta 2020.

Bolagets aktie (VICO) är listad för handel på Nasdaq First North i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information se: www.vicorepharma.com

Om oss

Vicore Pharma utvecklar läkemedelssubstanser som verkar genom AT2-receptorn. Bolagets läkemedelskandidat C21 riktar in sig mot att förbättra behandlingseffektiviteten för idiopatisk lungfibros, en ovanlig sjukdom för vilken C21 erhållit särläkemedelsstatus både i EU och USA. C21 utforskas vidare prekliniskt för ett antal sällsynta sjukdomar där AT2-receptorn spelar en viktig roll. Vicore Pharma är baserat i Astra Zenecas Bioventurehub i Mölndal. Bolagets aktie (VICO) är listad för handel på Nasdaq First North i Stockholm med Erik Penser Bank som Certified adviser. För ytterligare information se www.vicorepharma.com