Vicore Pharmas årsredovisning 2018 publicerad

Mölndal, 12 april 2019 - Vicore Pharma Holding AB (publ) meddelar idag att årsredovisningen för 2018 är offentliggjord och finns tillgänglig på bolagets hemsida: https://vicorepharma.com/investerare/#rapporter

I årsredovisningen framgår att publiceringsdatum för delårsrapporten kvartal tre 2019 har ändrats till den 8 november 2019 från tidigare aviserat tidpunkt, den 18 oktober 2019.

Hans Jeppsson, CFO, tel: 070-553 14 65, hans.jeppsson@vicorepharma.com

Denna information är sådan information som Vicore Pharma Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 april 2019 kl. 08:00 CET.

Vicore Pharma är ett svenskt särläkemedelsbolag med fokus på patienter med interstitiella lungsjukdomar och relaterade indikationer. Bolaget har för närvarande två läkemedelsutvecklingsprogram, VP01 och VP02.

VP01 syftar till att utveckla substansen C21 för behandling av idiopatisk lungfibros (”IPF”). Som en följd av förvärvet av INIM Pharma AB i augusti 2018 utökades Bolagets pipeline med VP02, vilken bygger på en ny formulerings-, och leveransväg för en befintlig immunmodulerande förening (en ”IMiD”). VP02 inriktas på IPF med avseende på både den underliggande sjukdomen och den allvarliga hosta som är associerad med IPF. C21 och IMiD utvärderas även för andra indikationer inom området interstitiella lungsjukdomar. Förvärvet av INIM Pharma innebar att Vicore Pharmas verksamhet utökades och att Bolagets strategiska inriktning samtidigt fokuserades till utveckling av läkemedel för behandling av ovanliga och allvarliga lungsjukdomar. VP01 kommer genomföra en förlängd, doseskalerande fas I-studie och därefter initiera en fas IIa-studie i IPF-patienter under andra halvan av 2019. VP02 har gått in i en fas för att optimera formuleringen innan lokala tolerabilitetsstudier kan påbörjas. De första kliniska studierna med VP02 förväntas starta 2020.

Bolagets aktie (VICO) är listad för handel på Nasdaq First North i Stockholm. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se. För ytterligare information se www.vicorepharma.com