Vicore Pharmas innehav I-Tech ingår långsiktigt kommersiellt avtal med globalt färgbolag

Vicore Pharma Holdings (publ) (ticker: VICO) innehav I-Tech AB har idag informerat att man ingått ett långsiktigt kommersiellt avtal med Chugoko Marine Paints (CMP). Avtalet innebär att CMP förbinder sig för signifikanta ordrar av Selektope®, I-Techs antifouling-substans. Detta avtal följer på en ökad marknadsefterfrågan av CMPs antifoulingprodukter innehållande Selektope®

Läs det officiella pressmeddelande; https://selektope.com/category/press-releases/

Vicore Pharma utvecklar läkemedelssubstanser som verkar genom AT2-receptorn. Bolagets läkemedelskandidat C21 riktar in sig mot att förbättra behandlingseffektiviteten för idiopatisk lungfibros, en ovanlig sjukdom för vilken C21 erhållit särläkemedelsstatus både i EU och USA. C21 utforskas vidare prekliniskt för andra sjukdomar där AT2-receptorn spelar en viktig roll. Vicore Pharma är baserat i Astra Zenecas Bioventurehub i Mölndal. Bolagets aktie (VICO) är listad för handel på Nasdaq First North i Stockholm med Erik Penser Bank som Certified adviser. För ytterligare information se www.vicorepharma.com

Om I-Tech AB
I-Tech är ett Göteborgsbaserat bioteknik företag med global räckvidd och som innehar all IP- och regulatoriska rättigheter till antifouling-substansen Selektope® (generiskt namn, medetomidin). Företaget är privatägt med stöd av av Energimyndigheten, EU Eco-Innovation and FP7 Seafront. Bolaget är beläget i Astra Zeneca BioVentureHub. www.i-tech.se

Om oss

Vicore utvecklar innovativa läkemedel mot ovanliga lungsjukdomar och närliggande indikationer. Bolaget har för närvarande tre läkemedelsutvecklingsprogram, VP01, VP02 och VP03. VP01 (C21) utvecklas för behandling av idiopatisk lungfibros (”IPF”), lungfibros vid systemisk skleros (”SSc”) samt COVID-19. VP02 bygger på ett nytt administrationssätt för en befintlig immunmodulerande substans (en ”IMiD”). VP02 fokuserar på den underliggande sjukdomen och den svåra hosta som är förknippad med IPF. VP01 och VP02 utvärderas även för andra indikationer inom området interstitiella lungsjukdomar där det finns ett stort behov av nya behandlingsalternativ. VP03 innefattar uppföljningsmolekyler till VP01. Bolagets aktie (VICO) är noterad på Nasdaq Stockholms huvudlista. För mer information se www.vicorepharma.com.