Accis på sötsaker, glass och läskedrycker förvränger konkurrensen och är slumpmässig

Bryggeri- och läskedrycksförbundet samt Sötsaks- och kexindustriföreningen har idag torsdagen den 12 augusti lämnat ett gemensamt utlåtande om propositionen om accis på sötsaker, glass och läskedrycker. I utlåtandet redogörs för bristerna i accisen. Målet är att få i gång en diskussion om den så kallade sockeraccisen. Sockeraccisen, som skulle ha en avsevärt bredare skattebas än den nu föreslagna sötsaksaccisen, skulle lösa problemen med accisen på ett rättvist sätt.

I utlåtandet från Bryggeri- och läskedrycksförbundet samt Sötsaks- och kexindustriföreningen lägger man särskild tonvikt vid att accisen på sötsaker, glass och läskedrycker som regeringen nu planerar förvränger konkurrensen genom att skattemässigt diskriminera enskilda företag.

– Vi motsätter oss inte en beskattning i sig, utan det sätt på vilket den planerade accisen berör slumpmässigt endast en del av företagen i livsmedelsbranschen. Den föreslagna accismodellen förvränger konkurrensen mellan livsmedelsföretagen och eftersom den är så snäv är den tung för enskilda företag att bära. Enligt propositionen skulle skatten riktas endast mot en liten del av Finlands ca 1 000 företag inom livsmedelsbranschen, kommenterar Bryggeri- och läskedrycksförbundets ordförande Pekka Tiainen.

Den föreslagna accisen präglas av ologiskhet

Enligt regeringspropositionen skulle produkter som omfattas av skatten vara sötsaker, glassprodukter, kakaopulver, läskedrycker, saft, mineralvatten, mjölkkaffe- och kakaodrycker. Liknande produkter, som inte skulle omfattas av skatten är bl.a. kex, söta bakverk, yoghurtdrycker, yoghurt och pudding, bärkräm och gelé samt hushållssocker, som används vid framställning av alla ovan nämnda produkter, också de som omfattas av skatten.

– Många produktgrupper som innehåller socker skulle alltså falla utanför, men trots det skulle bevisligen hälsofrämjande xylitolprodukter samt käll- och mineralvatten beskattas, preciserar Tiainen.

Skattebördan för enskilda företag växer med t.o.m. tiotals miljoner euro

Bryggeri- och läskedrycksförbundet samt Sötsaks- och kexindustriföreningen konstaterar i sitt utlåtande att accisen som ska inbringa 155 miljoner euro är förutom oövervägd också oskäligt tung då den riktas enbart till vissa branscher.

– Eftersom skatten är så snäv blir skattenivån för enskilda produkter märkbart hög. Skatten på sötsaker höjs med ca 64 % från vad den var innan sötsaksaccisen avskaffades år 2000 (0,95 euro/kg vs. 0,58 euro/kg). Enligt den föreslagna skattenivån växer skattebördan för enskilda företag med flera miljoner, t.o.m. med tiotals miljoner euro beroende på företaget, säger Leaf Suomi Ab:s verkställande direktör David Nuutinen.

I utlåtandet tas också ställning till nivån på den föreslagna accisen, hur den försvagar konkurrenskraften, gråimport samt effekter på folkhälsan. De som står bakom utlåtandet har bett om en övergångsperiod på minst 6 månader från det att beslutet fattats istället för regeringens planerade övergångsperiod som upphör redan vid årsskiftet.

Bifogat (nedan) av Bryggeri- och läskedrycksförbundet samt Sötsaks- och kexindustriföreningen vilken överräckts till finansministeriet idag.

Lösningen är en likvärdig sk. sockeraccis

Bryggeri- och läskedrycksförbundet samt Sötsaks- och kexindustriföreningen anser att mervärdesskatten är det enda sättet att beskatta livsmedel likvärdig.

– Om regeringen ändå stannar för en annan beskattning, måste den vara en jämställd modell som är baserad på sockerhalten. En sådan s.k. sockeraccis, vars skattebas är klart bredare än den nu föreslagna sötsaksaccisen, skulle lösa problemen med accisen, säger Fazer Konfektyr Ab:s verkställande direktör Tom Lindblad.

Accisen behandlas i riksdagen under hösten och regeringens mål är att den nya accisen träder i kraft redan vid årsskiftet 2010–2011.

– Vårt mål är att få regeringen att binda sig att utveckla den föreslagna accisen till en jämställd sockeraccis. Utvecklandet av skattesystemet mot en jämbördig accis som grundar sig på sockerhalten, borde också skrivas in i nästa regeringsprogram. Arbetet med att utveckla skattesystemet borde påbörjas redan under denna regeringsperiod, betonar Lindblad.

Ytterligare information ger:

Pekka Tiainen, ordförande, Bryggeri- och läskedrycksförbundet
– Kontakt via Sinebrychoffs kommunikationsdirektör Marja-Liisa Weckström, tfn 040 7276 730

David Nuutinen, verkställande direktör, Leaf Suomi Ab, tfn 040 778 3043

Tom Lindblad, verkställande direktör, Fazer Konfektyr Ab, tfn 0400 452 226
Kontakt via Fazer-koncernens direktör för kommunikation och intressegruppsrelationer Ulrika Romantschuk, tfn 040 566 4246

Nina Westerberg, verkställande direktör, Candyking Finland Ab, tfn 040 543 7014

Jean Karavokyros, verkställande direktör, Oy Halva Ab, tfn 040 754 5456