Byggmax-koncernens omsättning steg med 7,7 procent till 2 987,1 Mkr – koncernen fördubblade antalet butiker i Finland från fyra till åtta

1 januari–31 december

• Nettoomsättningen uppgick till 2 987,1 (2 773,0) Mkr, en ökning med 7,7 procent
  • Bruttomarginalen uppgick till 30,1 (29,7) procent
  • Rörelseresultatet uppgick till 277,5 (274,8) Mkr
  • Rörelsemarginalen uppgick till 9,3 (9,9) procent
  • Resultat efter skatt uppgick till 182,2 (172,2) Mkr
  • Resultat per aktie uppgick till 3,0 (2,8) kr per aktie

Under år 2011 öppnade Byggmax tretton (tolv under år 2010) butiker, varav sex i Sverige, tre i Norge och fyra i Finland. Det totala antalet butiker i koncernen per den 31 december 2011 uppgick därmed till 86 (73).

– 2011 var ett starkt år för Byggmax-koncernen och Byggmax Finland. Under perioden dubblade vi vårt antal affärer i Finland från fyra till åtta. De nya butikerna i Björneborg, Borgå, Reso och Vanda har tagits väl emot av konsumenterna. Koncernens totala försäljning steg med närmare tretton procent under det fjärde kvartalet jämfört med samma kvartal föregående år. Nya butiker bidrog positivt till tillväxten, samtidigt som försäljningen i befintliga butiker ökade. Ett mildare väder under en del av kvartalet jämfört med förra året, bidrog också positivt till försäljningen, kommenterar Magnus Agervald, VD vid Byggmax.

Expansionen fortsätter även 2012

Byggmax planerar att öppna 10-15 butiker under 2012 varav en några stycken i Finland.

– Vi söker fortsättningsvis lämpliga platser för nya butiksanläggningar i Finland. I takt att förhandlingarna går vidare hoppas vi kunna berätta mera om våra planer. Vår målsättning är att stärka vår närvaro i Finland ytterligare, säger Agervald.

Byggmax har tidigare kommunicerat att målet för antalet butiker som kan öppnas i befintliga marknader har höjts från 110–130 till 155.

Osäkerheten avseende den ekonomiska utvecklingen i Byggmax marknader består. Byggmax har med sitt lågpriskoncept historiskt sett stärkt sin marknadsposition i en svagare konjunktur.

– Vi är övertygade om styrkan i Byggmax koncept. Med ett utvidgat butiksnät når vi allt fler konsumenter i Sverige, Norge och Finland och genom stor kostnadsmedvetenhet fortsätter vi att stå på kundernas sida med ett attraktivt sortiment till mycket låga priser, säger Agervald.

Ytterligare information ger:

verkställande direktör Magnus Agervald
tfn +46 76 11 90 020
e-post: magnus.agervald@byggmax.se

Om Byggmax
Byggmax startades 1993 och finns för närvarande med 59 butiker i Sverige från Ystad till Luleå. Företaget omsatte cirka 3 miljarder kronor år 2011 och fortsätter att expandera kraftigt. Byggmax finns även med 19 anläggningar i Norge och 8 i Finland. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla sina butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta på sina varor direkt. Detta gör det enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. Byggmax aktie noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010. www.byggmax.fi