Byggmax öppnar i Borgå och Björneborg – siktar på att fördubbla antalet butiker i Finland under 2011

År 2010 ökade bygghandelskedjan Byggmax försäljningen med 13,5 procent och vinsten före skatt med 16 procent. Expansionen i Finland har lyckats bra och under året fördubblade BYGGmax antalet butiker i Finland från två till fyra. År 2011 siktar Byggmax på en fördubbling av antalet butiker i Finland, genom att etablera ytterligare 3-4 butiker. Två av dessa öppnades idag i Borgå och Björneborg.

Bygghandelskedjan Byggmax rapportade ett gott resultat för år 2010:

• Nettoomsättningen uppgick till 2 773,0 (2 443,5) miljoner kronor (SEK), en ökning med 13,5 procent
  • Bruttomarginalen uppgick till 29,7 (29,8) procent
  • Rörelseresultatet uppgick till 274,8 (272,7) miljoner kronor (SEK), exklusive noteringskostnad blev rörelseresultatet 291,5 miljoner kronor (SEK)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 9,9 (11,2) procent, exklusive noteringskostnad blev rörelsemarginalen 10,5 procent
  • Resultat efter skatt uppgick till 172,2 (161,2) miljoner kronor (SEK), exklusive noteringskostnad uppgick resultat efter skatt till 182,7 miljoner kronor (SEK)
  • Resultat per aktie uppgick till 2,8 (2,9) kronor per aktie, exklusive noteringskostnad uppgick resultat per aktie till 3,0 kronor (SEK)

– Den tidiga vintern påverkade försäljningen negativt i samtliga verksamhetsländer (Sverige, Norge och Finland) negativt under det sista kvartalet. Trots det ökade den totala försäljningen under det sista kvartalet med 6,8 procent jämfört med motsvarande period året innan, säger Magnus Agervald, verkställande direktör för BYGGmax-koncernen.

Under året öppnade Byggmax totalt tolv nya butiker varav två öppnades i Finland, en i Lahtis och en i Jyväskylä. Det totala antalet butiker vid periodens slut var 73 och koncernens antal anställda omräknat till heltidstjänster var 434 jämfört med 373 året innan.

Byggmax Group AB (publ) noterades på Nasdaq OMX Stockholm i juni.

Utsikter och målsättningar för år 2011

– Givet att makroekonomin i Norden fortsätter att vara stark och att den disponibla inkomsten ökar bedömer vi att konsumtionen kommer att fortsätta öka. Detta tillsammans med en fortsatt positiv hemmafixartrend gynnar Byggmax. Vi fortsätter vår medvetna satsning på att genomföra framgångsrika nyetableringar och att stärka marknadspositionen, kommenterar Agervald.

– Under 2011 planerar vi att öppna 12–15 nya butiker, varav upp till fyra butiker öppnas i Finland. Det är nästan 30 procent av koncernens alla nyetableringar år 2011, berättar Agervald.

Fig. 1: Antal butiker 1993–2010 (bilden finns bifogat, klicka på länken längst ned på meddelandet)

I Finland har Byggmax bekräftat nyetableringar i Björneborg, Borgå och Åbo (Reso). Butikerna i Björneborg och Borgå öppnades officiellt idag och butiken i Reso i Åbo öppnar senare under vårens lopp. Byggmax har sedan förut affärer i Finland i Jyväskylä, Lahtis, Vasa och Åbo (Österås).

Byggmax affärside är att vara det förmånligaste alternativet för kunder som köper byggmaterial av hög kvalitet. Byggmax sortiment är nu inom räckhåll för allt fler finländare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Koncernens strategi och årsresultat: Magnus Agervald, verkställande direktör för Byggmax-koncernen,
tel. +46 76 119 0020, e-post:
magnus.agervald@byggmax.se

Aktuell information om nyetableringar i Finland: Kaj Norrman, Byggmax Finland, tel. 0400 975 158,
e-post:
kaj.norrman@byggmax.fi

Byggmax verksamhet i Finland: Rainer Sundkvist, regionchef, Byggmax Finland, tel. 0400 104 122,
e-post:
rainer.sundkvist@byggmax.fi

Byggmax startades 1993 och finns för närvarande med 54 butiker i Sverige, 16 i Norge och 6 i Finland. Företaget omsatte 2 773,0 miljoner kronor (SEK) år 2010 och fortsätter att expandera kraftigt. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla sina butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta på sina varor direkt. Detta gör det enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. Byggmax aktie noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010. För mer information se www.byggmax.fi.