Byggmax utvidgar sitt sortiment av virke – materialet till ett gårdsstaket är billigast hos Byggmax

På konsumenternas begäran har Byggmax utvidgat sitt sortiment av virke med grundmålad staketbräda samt den för finländarna traditionella battingen, eller tvåtumfyra, "kakkosnelonen”, som den också kallas. Byggmax har strävat efter att prissätta de nya produkterna i enlighet med sin strategi så att de ska vara marknadens billigaste. Enligt en prisundersökning som Byggmax låtit utföra får man i bästa fall betala 1 181,20 euro och i värsta fall 1 607,14 euro för materialet till ett gårdsstaket på 50 meter, dvs hela 36 procent mera.

– Vi har lyssnat på våra kunder och denna vår har vi tagit in i butikerna batting och grundmålad staketbräda, som länge varit på önskelistan. Båda produkterna är av bästa inhemsk kvalitet. Virket levereras till oss av Junnikkala, som är ett familjeföretag i Kalajoki, berättar Aleksi Virkkunen, landschef för Byggmax Finland.

Byggmax vill sälja byggmaterial av hög kvalitet till ett förmånligt pris, och nya produkter har även prissatts enligt denna strategi så att de ska vara så konkurrenskraftiga som möjligt. Då produkterna tagits till försäljning i början av mars utförde Byggmax en undersökning om vad priset blir på materialet då man ska bygga ett gårdsstaket på 50 meter. Undersökningen gjordes i tio järnaffärer i hela landet, Byggmax medräknat.

– För att bygga ett gårdsstaket behövs bara sex produkter, och det är enligt oss ett alltför litet urval för att vi skall kunna säga något om den allmänna prisnivån och -utvecklingen på byggmaterial i Finland. Trots det var vi överraskade över den väldiga prisskillnaden mellan den förmånligaste och den dyraste. Materialet för ett gårdsstaket var som väntat billigast hos oss på Byggmax för 1 181,20 euro och dyrast var materialet på Bauhaus för 1 607,14 euro. Skillnaden är hela 36 procent, vilket är väldigt mycket, säger Virkkunen.

Ny undersökningsmetod: Kvitto bevisar vad produkten kostat

Till skillnad från tidigare undersökningsmetoder har Byggmax denna gång köpt materialet för staketet och sparat kvittona.

– Syftet med vår prisundersökning är att öppet sprida prisinformation till kunderna och uppmuntra kunderna att jämföra priserna. Under tidigare år har vi fått kritik av konkurrenter som förlorat pristävlingen. Vi strävar ändå alltid efter att prisundersökningen ska vara möjligast rättvis och främja kundernas intressen. Denna gång har vi köpt produkterna, så vi har kvitto som bevis på varans pris, säger Virkkunen.

Ett sammandrag av undersökningsresultaten finns i slutet av detta pressmeddelande. Mer detaljerad information finns i bilagorna och på adressen Byggmax.fi.

Centraliserad upphandling och platt organisationsstruktur möjliggör förmånlig prisnivå

Hemligheten bakom Byggmax fungerande koncept med förmånliga byggvaror är en effektiv organisationsstruktur och centraliserad upphandling.

– När kunden gör en del av arbetet själv, till exempel samlar ihop och lyfter sina varor på släpvagnen, kan vi beakta detta i prissättningen. Vi anser att det är till allas fördel, säger Virkkunen.

Byggmax säljer byggmaterial så som virke, golv, gipsskivor, cement, fönster, dörrar och färg både till proffs och hemmafixare. Byggmax företagsidé är att erbjuda kunderna byggmaterial av hög kvalitet till ett förnuftigt pris. Byggmax har butiker i Birkaland, Björneborg, Borgå, Esbo, Jyväskylä, Kangasala, Lahtis, Raisio, Seinäjoki, Uleåborg, Vanda, Vasa och Åbo.

Resultat: Totala kostnader för 50 meter gårdsstaket

Byggmax (alla affärer)    1 181,20 euro
K-rauta Skanssi (Åbo)    1 258,85 euro    +6,57 %
Kodin Terra Jyväskylä    1 301,32 euro    +10,17 %
Stark Skanssi (Åbo)    1 330,75 euro    +12,66 %
K-Rauta Laune (Lahtis)    1 332,00 euro    +12,77 %
K-Rauta 75 (Vanda)    1 362,30 euro    +15,33 %
Stark Vasa    1 420,75 euro    +20,28 %
Bauhaus Uleåborg    1 589,07 euro    +34,53 %
Bauhaus Esbo    1 589,64 euro    +34,58 %
Bauhaus Birkkala    1 607,14 euro    +36,06 %

Materiallista

Sågat virke 50x100 mm ST    75 lm
Finsågad och grundmålad staketbräda 20x95mm    600 lm
Jordankare 100x750x2,0mm FZV    25 st
Fransk träskruv 10x50mm (100 st)    3,1 kg
A2-klassad rostfri träskruv 4,2x55mm    2 500 st
A2-klassad rostfri träskruv 4,8x75mm    250 st

Om undersökningen

Byggmax tog reda på vad materialet kostar för att bygga ett gårdsstaket på 50 meter. Nio järnaffärer undersöktes, förutom Byggmax. Butikerna i undersökningen är belägna i Lahtis, Jyväskylä, Tammerfors, Åbo och Vasa samt i huvudstadsregionen.

Fältarbetet utfördes 7-8 mars 2016, då en representant från Byggmax inhandlade i varje butik i undersökningen ett exemplar av varje material som behövs för att bygga gårdsstaketet. Totalkostnaderna för projektet räknades ut genom att multiplicera summorna på kvittot med mängden som angavs på materiallistan för projektet. Byggmax egna priser togs direkt från Byggmax webbsida, eftersom Byggmax har samma priser både i nätbutiken och varuhusen.

Fullständiga uppgifter om undersökningen med kopior av kvittona finns på adressen Byggmax.fi.

Syftet med Byggmax prisundersökning är att uppmuntra konsumenterna att jämföra priser.

För mera information, vänligen kontakta:
Aleksi Virkkunen, landschef, Byggmax Finland
tfn 040 137 7001, e-post: aleksi.virkkunen@byggmax.fi

Kort om Byggmax
Byggmax startades 1993 och har totalt 120 butiker i tre länder. 77 anläggningar finns i Sverige, 30 i Norge och 13 i Finland. Företaget omsatte drygt 4,1 miljarder kronor (SEK) år 2015 och fortsätter att expandera kraftigt. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta på sina varor direkt. Detta gör det enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. Byggmax aktie noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010. För mera information, vänligen besök www.byggmax.fi

BYGGMAX – KVALITET TILL FÖRNUFTIGA PRISER