Hårdnad priskonkurrens på byggmaterial: Bauhaus är Finlands dyraste byggvaruhus enligt färsk undersökning

Enligt en färsk prisundersökning bland byggvaruhus går titeln som den förmånligaste byggvaruhandeln som väntat till Byggmax. Däremot visar det sig att Finlands dyraste byggvaruhus är Bauhaus, som har varit känd som en billig byggvarukedja. Skillnaden mellan den förmånligaste (Byggmax, alla butiker) och den dyraste (Bauhaus, Esbo) var till och med 24 procent, vilket motsvarar ca 800 euro för ett projekt på drygt 3 000 euro. Jämfört med resultatet från undersökningen i fjol har priskonkurrensen på byggmaterial hårdnat.

Eftersom det saknas en riksomfattande, oberoende prisjämförelse på byggmaterial utförd av en obunden part, har Byggmax igen låtit undersöka priserna på byggmaterial i Finland. Undersökningen har utförts av marknadsundersökningsföretaget Norstat Finland på uppdrag av Byggmax. Undersökningen gällde byggmaterialet till ett uteförråd på 10 kvadratmeter med altan. Ritningarna till uteförrådet och materiallistan planerades av en utomstående byggnadsingenjör.

Prisskillnaden mellan den billigaste och den dyraste 24 procent

Enligt den färska prisundersökningen från april finns det fortfarande stora skillnader i priset på byggmaterial både mellan olika orter och butiker. Det billigaste priset på materialet till ett uteförråd med altan får man på Byggmax för 3 390,86 euro. Dyrast är Bauhaus Esbo där motsvarande material kostar 4 208,40 euro. Det är hela 24,1 procent dyrare än det billigaste alternativet.

– 24 procent innebär över 800 euro för ett byggprojekt på 3 000 euro. Det tycker jag är oskäligt ur konsumenternas synvinkel, säger Aleksi Virkkunen, landschef för Byggmax Finland.

I undersökningen framkom också betydande prisskillnader inom enskilda byggvarukedjor beroende på orten. Till exempel i K-Rauta Palokka i Jyväskylä kostade varorna sammanlagt 3 609,60 euro medan priset på samma varukorg var 4 049,53 euro i K-Rauta i Vandaporten. Det är 12,2 procent mera än priset i Jyväskylä.

Priskonkurrensen har hårdnat – Jyväskylä har fortfarande billigaste byggmaterialet

Jämfört med fjolårets resultat har priskonkurrensen på byggmaterial däremot hårdnat. År 2015 var de undersökta byggvaruhusen i medeltal 21 procent dyrare än det billigaste alternativet. Motsvarande siffra i undersökningen i år var 15,6 procent.

Såsom i fjol fick man byggmaterialet billigast i Jyväskylä, där skillnaden mellan den billigaste (Byggmax) och den dyraste (K-Rauta Palokka) var 6,5 procent. Den dyraste prisnivån fanns i huvudstadsregionen.

Bauhaus dyrast i undersökningen

Bauhaus, som är känt för sina konkurrenskraftiga priser, överraskade med att vara betydligt dyrare än i fjol. I undersökningen från år 2015 var Bauhaus nästbilligast efter Byggmax på flera orter, medan Bauhaus i år var dyrast på flera orter. Bauhaus skillnad till det billigaste alternativet var i fjol 15,5 procent och i år 21,1 procent.

Före prisundersökningen meddelade Stark att man sänkt priserna. År 2015 var Stark i medeltal 23 procent dyrare än det billigaste alternativet och i år var motsvarande siffra 14,8 procent.

– Stark har infört en rimligare prissättning, men skillnaden till Byggmax är fortfarande upp till 15 procent, säger Virkkunen.

Byggvaruhusens webbsidor gagnar inte konsumenterna

Den moderna konsumenten använder webben för att söka information och planera vad de ska köpa. Konsumenterna jämför aktivt priser på nätet, vilket påverkar köpbeslutet och från vilken butik varan inhandlas.

– Ursprungligen var avsikten att genomföra prisinsamlingen genom att göra så som kunderna gör idag och granska priserna på byggvaruhusens hemsidor. Det här visade sig emellertid var en helt omöjlig metod, eftersom inte ett enda byggvaruhus, förutom Byggmax, har hela sitt sortiment på sina hemsidor. Ur konsumentens perspektiv är det mycket utmanande och begränsar konsumentens egen konkurrensutsättning betydligt, säger Virkkunen.

Prisinsamlingen som Byggmax beställt av Norstat Finland genomfördes enligt traditionell metod med besök i 14 byggvaruhus på sju orter. Avsikten med prisundersökningen är att öppet sprida information om priserna till konsumenterna och uppmuntra konsumenterna att jämföra priser.

Ett sammandrag av resultatet finns i slutet av detta meddelande. Noggrannare upplysningar finns i bilagan och på adressen Byggmax.fi.

Centraliserad upphandling och platt organisationsstruktur bakom förmånlig prisnivå

Hemligheten med Byggmax koncept med fungerande och förmånligt byggmaterial är en effektiv organisationsstruktur och centraliserad upphandling.

– När kunden själv gör en del av arbetet, till exempel samlar in och lastar sina varor på släpvagnen, så kan vi beakta detta i prissättningen. Det anser vi att alla tjänar på, säger Virkkunen.

Byggmax säljer byggmaterial så som virke, golv, gipsskivor, cement, fönster, dörrar och färg både till proffs och hemmafixare. Byggmax koncept är att erbjuda kunderna byggmaterial av hög kvalitet till ett vettigt pris. Byggmax har butiker i Birkala, Björneborg, Borgå, Esbo, Jyväskylä, Kangasala, Lahtis, Reso, Seinäjoki, Uleåborg, Vanda, Vasa och Åbo.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Aleksi Virkkunen, landschef, Byggmax Finland
tfn 040 137 7001, e-post:
aleksi.virkkunen@byggmax.fi

Information om undersökningen:

Linda Aheristo, projektchef, Norstat Finland

tfn 044 719 9486, e-post: linda.aheristo@norstat.fi

Kort om Byggmax

Byggmax startades 1993 och har totalt 120 butiker i tre länder. 78 anläggningar finns i Sverige, 31 i Norge och 13 i Finland. Företaget omsatte drygt 4,1 miljarder kronor (SEK) år 2015 och fortsätter att expandera kraftigt. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta på sina varor direkt. Detta gör det enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. Byggmax aktie noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010. För mera information, vänligen besök www.byggmax.fi

BYGGMAX – KVALITET TILL FÖRNUFTIGA PRISER

Prisjämförelsens resultat, helhetspris/butik

Byggmax (alla butiker) 3 390,86 euro
K-rauta Palokka, Jyväskylä 3 609,60 euro +6,5 %
K-rauta Lahdesjärvi, Tammerfors  3 753,35 euro +10,2 %
K-rauta Skanssi, Åbo  3 782,55 euro +11,6 %
Stark, Vasa  3 801,14 euro +12,1 %
Stark Laune, Lahtis  3 896,94 euro +14,9 %
K-rauta, Vasa  3 908,24 euro +15,3 %
K-rauta Laune, Lahtis 3 941,06 euro +16,2 %
Kodin Terra, Jyväskylä 3 945,22 euro +16,3 %
Stark Limingantulli, Uleåborg 3 977,57 euro +17,3 %
Bauhaus, Åbo 4 023,14 euro +18,6 %
K-rauta Vantaanportti, Vanda 4 049,53 euro +19,4 %
Bauhaus Birkala 4 086,10 euro +20,5 %
Bauhaus Esbo 4 208,40 euro +24,1 %

Information om undersökningen

Prisinsamlingen genomfördes av marknadsundersökningsföretaget Norstat Finland på uppdrag av Byggmax. Undersökningen gällde byggmaterialet till ett ouppvärmt uteförråd på 10 kvadratmeter och en täckt altan på 14,4 kvadratmeter. Ritningarna till uteförrådet, detaljerade bygganvisningar och materiallistan planerades av en utomstående byggnadsingenjör. Alla varor som godkändes till undersökningen är jämförbara med varandra utom dörren, som för Byggmax del är en kallförrådsdörr och hos de andra byggvaruhusen en varmförrådsdörr, eftersom en kallförrådsdörr inte ingår i deras sortiment. En grundmålad ribba som ingick i ritningarna lämnades utanför undersökningen, eftersom byggvaruhusens ribbor inte var jämförbara eller så ingick ribban inte i sortimentet. Prisuppgifter på byggmaterialet samlades in på sju stora orter: Lahtis, Jyväskylä, Uleåborg, Tammerfors, Åbo, Vasa och huvudstadsregionen. Priserna togs från hyllan. Prisuppgifterna samlades in av tre av Norstat Finlands fältarbetare, som hade genomgått materialutbildning. Fältarbetet i butikerna gjordes 14–15.4. Kontroll av produkterna och priserna gjordes främst per telefon under vecka 17 och 18.

Fullständig information om undersökningen fås på Byggmax.fi.

Syftet med Byggmax prisundersökning är att uppmuntra konsumenterna att jämföra priser.

Taggar: