Järnbrist allvarligt problem vid hjärtsvikt – med nya riktlinjer kan fler behandlas

Report this content

För första gången har Socialstyrelsen värderat intravenös järnbehandling till hjärtsviktspatienter. I Sverige beräknas cirka 250 000 patienter lida av hjärtsvikt och hälften av dessa har järnbrist, något som ofta leder till försämrad livskvalitet, ökat antal sjukhusinläggningar och ökad dödlighet för denna stora patientgrupp.

I dag, den 21 oktober publiceras Socialstyrelsens nya nationella riktlinjer för hjärtsjukvård. En nyhet i riktlinjerna är att Socialstyrelsen nu värderat intravenös järnbehandling till hjärtsviktspatienter med järnbrist, något som inte fanns med i den preliminära versionen av riktlinjerna.

– Att Socialstyrelsen nu väljer att lyfta fram järnbehandling för patienter med hjärtsvikt är glädjande. Att behandla järnbrist hos personer med hjärtsvikt ökar livskvaliteten hos dessa patienter och kommer nu oftare att övervägas, säger Peter Vasko, hjärtläkare från Växjö och registerhållare för det nationella kvalitetsregistret för hjärtsvikt - RiksSvikt.

Även om hjärtsviktspatienter behandlas optimalt för sin hjärtsvikt drabbas många av besvärliga symtom kopplade till annan sjuklighet. Järnbrist är hos dessa patienter ett vanligt förekommande problem och cirka 50 procent av alla hjärtsviktspatienter har järnbrist. Detta leder till försämrad fysisk förmåga, sämre livskvalitet, fler sjukhusvistelser och kortare överlevnad.

– Järnbrist är ett stort men behandlingsbart problem hos patienter med hjärtsvikt. Nu har forskningen gett sjukvården en möjlighet att fånga upp och behandla tillståndet. Det är väldigt glädjande att behandling med intravenöst järn nu rekommenderas av Socialstyrelsen, då det ökar möjligheten för fler patienter med svår hjärtsvikt att förbättra sin livskvalitet avsevärt, säger Eric Gillberg, nordenchef på Vifor.

I riktlinjerna skriver Socialstyrelsen om järnbrist vid hjärtsvikt att ”Tillståndet har en stor till mycket stor svårighetsgrad”. För järnbrist, med eller utan anemi (blodbrist), vid symtomgivande kronisk hjärtsvikt rekommenderas behandling med parenteral järn, det vill säga järn som inte ges i tablettform.  Åtgärden får graderingen sex på en tiogradig rekommendationsskala.

De två största publicerade studierna på området visar på en ökad livskvalitet och minskat antal sjukhusvistelser hos de patienter som behandlats med intravenöst järn. Den senaste konfirmerande publicerades 2014 och bidrog till att tillståndet värderades i den slutgiltiga versionen av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för hjärtsjukvården.

Peter Vasko betonar att rekommendationerna gäller intravenös järnbehandling

– Studier har inte kunnat visa att järntabletter eller järnrik kost hjälper den här svårt sjuka patientgruppen. Man får inte i sig tillräckligt mycket järn helt enkelt, säger han.

– Eftersom Socialstyrelsen bedömer det här sjukdomstillståndet som så pass allvarligt ger man den här rekommendationen, trots att studierna inte haft vetenskaplig styrka att påvisa skillnader i överlevnad. Nu är förhoppningen att sjukvården också anammar de här riktlinjerna, säger Peter Vasko.

För mer information, kontakta:

Peter Vasko, hjärtläkare och registerhållare för det nationella kvalitetsregistret för hjärtsvikt - RiksSvikt
E-post: peter.vasko@rikssvikt.se

Eric Gillberg General Manager Nordic
Mobil +46 (0)702 70 04 71
Tel +46 8 558 066 00 • Fax +46 8 558 066 99
E-post: eric.gillberg@viforpharma.com

Vifor Pharma, ett företag inom Galenica Group, är världsledande inom upptäckt, utveckling, tillverkning och försäljning av läkemedel för behandling av järnbrist. Företaget har dessutom en mångsidig portfölj med både receptbelagda och receptfria produkter. Vifor Pharma har sitt huvudkontor i Zürich i Schweiz och en växande global närvaro med ett omfattande nätverk av dotterbolag och partners över hela världen.

Mer information om Vifor Pharma och dess moderbolag Galenica:www.viforpharma.com och www.galenica.com.