Vignette köper Intraspect Software

VIGNETTE KÖPER INTRASPECT SOFTWARE Befäster ställningen som marknadsledande inom webb- och portallösningar genom köpet av Intraspects oberoende J2EE-baserade portal-lösning för innehållshantering. STOCKHOLM, 17 september, 2003. Vignette meddelar idag att man har slutit ett definitivt avtal om att förvärva det privatägda bolaget Intraspect Software. Köpet kommer att förena marknadsledande Vignettes lösningar för hantering av företagsportaler med prisbelönt teknik från Intraspect. Tillsammans kommer företagen kunna leverera marknadens i särklass mest avancerade lösning för att driva ett företags webbnärvaro och intranät- lösningar. Vignette kommer att betala 20 miljoner USD, fördelat på 10 miljoner kontant samt 4,2 miljoner Vignette-aktier. Transaktionen har ännu inte godkänts formellt av Intraspects aktieägare. "Konvergensen mellan kollaborationslösningar och innehållshantering blir allt tydligare", säger Thomas E. Hogan, VD och CEO, Vignette. "Kollaborativa lösningar är en verksamhetskritisk komponent I en organisations strävan att bäst förvärva, förvalta och exploatera innehåll och kunskap. De är nödvändiga för att effektivitet och produktivitet ska kunna maximeras och bidrar till snabbare avkastning på portalprojekt av alla typer". I och med köpet av Intraspect kan Vignette erbjuda marknadens enda oberoende Java-baserade applikationssvit för hantering av innehåll, kollaboration och portalfunktioner. Den integrerade lösningen kommer att addera ett värde som är större än de enskilda komponenterna. Snabbare implementering och lägre ägandekostnader kommer också att komma ur denna affär. Enligt Gene Phifer på Gartner Group söker sig allt fler kunder till företag som kan leverera integrerade lösningar med alla komponenterna. "Företag som kan erbjuda kunderna väl integrerade sviter med produkter som är best-of-breed inom sina respektive områden är väl positionerade för att kunna bemöta och överträffa kundernas krav och därigenom ta nya marknadsandelar". Intraspects produktsortiment omfattar bland annat Java-baserade verktyg och ramverk för samarbete inom organisationer, det som brukar kallas collaboration, och inkluderar funktioner som gör att användarna kan modifiera användargränssnitt och arbetsflöden. Intraspect 5 innehåller funktioner för indexering, sökning, säkerhet, kommunikation, datahantering med mera. Därtill erbjuder Intraspect ett flertal vertikala (branschspecifika) och horisontala lösningar som hjälper kunderna att lösa mer komplexa processer. Intraspect 5 kommer att fortsätta utvecklas, säljas och supporteras både som egen fristående produkt samt som en del av en integrerad svit. Vignette kommer också snabbt att integrera Intraspect-tekniken i Vignettes egna produkter vilket gör att kunderna kan arbeta med en enda leverantör för de funktioner som knyter samman ett företags verksamhet. Med Vignette 7 och Intraspect kommer kunderna att få tillgång till företagets samlade kompetens och information genom välbekanta e-post- och grupprogram, webbapplikationer etc. Om Intraspect Software Intraspect är en ledande leverantör av företagslösningar som driver komplexa affärsprocesser, hanterar innehåll och förstärker den interna och externa samarbetsprocessen. Över 200 företag använder idag Intraspects lösningar för att öka effektiviteten och lönsamheten, bland andra kan nämnas Bank of America, Barclays Global Investors, BearingPoint, Cadence, Hill & Knowlton, J.P. Morgan Chase, LSI Logic, Ogilvy, Sun Microsystems och Reed Elsevier. För mer info, besök www.intraspect.com. Om Vignette Vignette är den ledande leverantören av content management-lösningar och bland kunderna märks företag som SAS, Aftonbladet, FöreningSparbanken, SJ, Skanova, Wall Street Journal och United Airlines. Genom att kombinera content management-lösningar med integrations- och analysapplikationer ges Vignettes kunder möjlighet att leverera personaliserad information där det behövs, integrera online- och affärssystem samt tillhandahålla realtidsanalyser av kundupplevelsen. Vignette är noterat på Nasdaq. Vignette har fler än 1400 storföretag som kunder och huvudkontoret finns i Austin, Texas. Vignette har även kontor i Europa, Asien, Australien samt Nord- Syd och Centralamerika. www.vignette.com. För ytterligare information, vänligen kontakta: Annalise Coady, Director of Corporate Communications, EMEA Vignette T: +44 1628 772133 M: +44 7789 485420 E: annalise.coady@vignette.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/17/20030917BIT00310/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/17/20030917BIT00310/wkr0002.pdf