Vignette väl positionerade bland branschanalytikerna

VIGNETTE VÄL POSITIONERADE BLAND BRANSCHANALYTIKERNA Ser nya möjligheter när avancerade lösningar blir tillgängliga även för medelstora företag STOCKHOLM - 5 oktober, 2001 - I ett stort antal rapporter som publicerats de senaste sex månaderna noterar IT-analytikerna ett kraftigt ökat intresse för Content Management och förutspår samtidigt en stark tillväxt på marknaden för Content Management lösningar. I rapporterna slås också fast att marknaden går mot konsolidering och att den internationella marknaden redan idag domineras av ett fåtal stora aktörer. Bland de som lyfter fram Vignette i en ledande position märks Gartner, IDC, AMR, Yankee Group och Forrester. På frågan om vem som sitter på Content Management marknadens "Killer App" säger AMR bland annat att, med verktyg som lätt anpassas till förändrade marknadsförutsättningar och ny teknik, ligger Vignette bra till. Yankee Group anser att Vignette leder utvecklingen av den nya generationens Content Management applikationer och att Vignette erbjuder en mer komplett lösning än konkurrenterna. "Jag ser de här rapporterna som ett tydligt tecken på att omvärlden ser oss som ett välskött företag med en väl genomtänkt produktportfölj. De är ytterligare ett bevis på att vi är den ledande leverantören av den här typen av verktyg", säger Torgny Gunnarsson, Nordenchef på Vignette. "Content Management-marknaden står inför stark tillväxt, vi är mycket väl positionerade och ser framtiden an med stor tillförsikt". Analytikerna spår att efterfrågan på Content Management applikationer kommer att växa kraftigt under de närmaste 4-5 åren. IDC förutspår en årlig tillväxt i Europa på ca 45% fram till 2006. Det är främst två faktorer som väntas bidra till tillväxten; kundernas behov av starkt fokus och genomarbetade strategier för online-relationerna med kunder, partners och anställda samt trenden att medelstora företag går i storföretagens fotspår och investerar i avancerade Content Management- verktyg. I en rapport från Yankee Group sägs även att företag som Vignette förändrar användandet av webben genom att kombinera personalisering med avancerad Content Management teknologi. På så sätt kan även mindre företag lämna tiden med statisk on-line-publicering bakom sig. "Genom V6 Content Suite, som vi lanserade i september, ger vi dessa företag en möjlighet att få tillgång till en typ av lösningar som tidigare enbart varit tillgänglig för storföretag. Det möjliggör vi genom att kombinera avancerad prestanda med en enklare prissättning och kortare implementationstid med bättre investeringsresultat som följd", avslutar Torgny Gunnarsson. För mer information, vänligen kontakta: Torgny Gunnarsson Regional Manager, Vignette Nordic AB Tel. 08-509 046 44, torgny.gunnarsson@vignette.com Om Vignette Vignette är den ledande leverantören av integrerade content management- lösningar och bland kunderna märks företag som SAS, UBS PaineWebber, Daimler-Chrysler, Wall Street Journal och United Airlines. Genom att kombinera content management-lösningar med integrations- och analysapplikationer ger Vignette kunderna möjlighet att leverera personaliserad information där det behövs, integrera online- och affärssystem samt tillhandahålla realtidsanalyser av kundupplevelsen. Vignette har fler än 1300 storföretag som kunder och huvudkontoret finns i Austin, Texas. Vignette har även kontor i Europa, Asien, Australien samt Nord- Syd och Centralamerika. Mer information finns på www.vignette.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/05/20011005BIT00380/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/05/20011005BIT00380/bit0001.pdf