• Viking Line -g/

Fortsatt ökning av passagerarsiffror under andra kvartalet: Viking Line har transporterat 150 miljoner passagerare sedan starten 1967

Report this content

Under årets andra kvartal reste nästan en och en halv miljon passagerare med Viking Lines fartyg – en ökning med cirka 3 procent jämfört med 2006. Totalt under första halvåret 2007 har 2 725 026 passagerare rest med rederiet. Under perioden passerades därmed en historisk milstolpe: sedan starten för 40 år sedan har Viking Line nu transporterat fler än 150 miljoner passagerare över Östersjön.

Över en miljon passagerare reste med Viking Line till eller från Sverige under årets andra kvartal, en ökning med nästan fyra procent jämfört med samma period i fjol. Drygt 14 000 fraktenheter (lastbilar) och 3 000 bussar transporterades till och från Sverige under perioden, en ökning med 1,5 respektive 8 procent. (För utförlig statistik, se nästa sida.)

Noterbara händelser under andra kvartalet 2007:

– I början av april steg passagerare nummer 150 000 000 ombord på ett Viking Line-fartyg. En smått fantastisk siffra och ett tydligt mått på Viking Lines starka position på marknaden efter 40 framgångsrika år.

– Vid två tillfällen, i april och maj, kryssade M/S Viking Cinderella till Tallinn. Dessa kryssningar är mycket efterfrågade och årets vårkryssningar var inget undantag.

– I juni månad avgick de två första av sommarens tio traditionella kryssningar till Riga med M/S Viking Cinderella. Kryssningarna är oerhört populära och efterfrågan på dessa två kryssningar – liksom majoriteten av de återstående åtta kryssningarna fram till slutet av augusti – har varit mycket stor.

– Vid midsommar öppnade ”Knatteland” på samtliga sju Viking Line-fartyg. ”Knatteland” innebär att konferensutrymmena byggs om till lek- och aktivitetsland för barn, med underhållning för barn i alla olika åldrar. Sommarens barnaktiviteter pågår fram till skolstarten.

– En fortsatt stark efterfrågan på storstadsresor, så kallade ”city breaks” märktes tydligt på rutten mellan Stockholm och Helsingfors.

– Internetbokningarna har blivit alltmer populära och under perioden hade Viking Lines hemsida över 400 000 besök per månad. Hela 45 procent av alla privatresenärer bokade sina biljetter på nätet.

– Vi har haft mer än 150 miljoner passagerare på våra fartyg sedan starten för 40 år sedan, vilket är en smått otrolig siffra. Konkurrensen har varit hård, men vi har alltid haft en stark kundbas i både Finland och Sverige. Under det senaste året har vi dessutom tagit marknadsandelar från konkurrenterna och därmed stärkt vår marknadsledande position. En av hemligheterna bakom framgångarna är att vi kan erbjuda både rutt- och nyttotrafik kombinerat med kryssningstrafik inom verksamheten och det är uppenbart att vi är folkets val bland rederierna på Östersjön, säger Jan Kårström, vd för Viking Line Skandinavien.

PRESSINFORMATION FRÅN VIKING LINE SKANDINAVIEN 2007-07-09

Sverige-Åland 888 756 132 17,5%
Totalt till och från Sverige 3 079 2 847 232 8,1%
Totalt, hela Viking Line (inkl. Estland) 5 227 4 979 248 5%

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Kårström, vd, Viking Line Skandinavien, tel. 070-452 41 51.

Loggboken – ny verksamhetsredogörelse från Viking Line Skandinavien
Loggboken är framtagen av Viking Line Skandinavien AB och är en sammanfattning av rederiets trafik till och från Sverige. Innehållet är en sammanställning av passagerarsiffror, fraktenheter samt buss- och bilöverfart. Loggboken är ett komplement till den information som delges i kvartalsrapporterna. Loggboken följer kalenderåret, inte det brutna räkenskapsåret, och utkommer efter varje avslutat kvartal.