Blågula symaskiner till Japan

Blågula symaskiner till Japan Sveriges ledande tillverkare av symaskiner, Viking Sewing Machines AB, har dragit igång en långsiktig satsning på den japanska marknaden. Ett representationskontor med fyra medarbetare har öppnats i den japanska huvudstaden, Tokyo, och nu håller man på att bygga upp ett nät av återförsäljare enligt europeisk och amerikansk modell. Viking Sewing Machines AB riktar sina ansträngningar mot i först hand den japanska brodermarknaden som efter USA är den nästa största marknaden för symaskiner som även kan brodera. De maskiner som säljs i Japan utvecklas och tillverkas i Sverige, men anpassas i fråga om språk och instruktioner helt efter de japanska konsumenterna. Viking Sewing Machines AB:s målsättning är högt ställd på en marknad som årligen omsätter omkring en miljon symaskiner; företaget kommer i första hand att marknadsföra och sälja modeller i de lite högre prisklasserna, bland annat Designer I som både kan användas till att sy och brodera. Designer I har en bildskärm där användaren både kan se och justera mönster som laddats ned från disketter eller internet. - Jag räknar med att det kommer att ta mellan tre och fem år att nå dit vi har tänkt oss, säger Rolf Gren som är chef för Japansatsningen. För ytterligare information, kontakta Astrid Engstrand-Holmer, PR-ansvarig Viking Sewing Machines AB Sverige, tel: 036-14 65 72, mobil: 070-514 65 72 Hans-Peter Hindrikson, PR-ansvarig Viking Sewing Machines AB internationellt, tel: 036-14 73 70, mobil: 070-699 37 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/31/20010131BIT00270/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/31/20010131BIT00270/bit0002.pdf