Ny kampanj ska förändra attityder till maskinsömnad och symaskiner

Ny kampanj ska förändra attityder till maskinsömnad och symaskiner Den svenska symaskinstillverkaren Viking Sewing Machines drar nu igång en stor kampanj som syftar till att förändra attityderna till sömnad och symaskiner. Startskottet för kampanjen går i dag, måndag, och först ut är Stockholm. På stora affischtavlor - i tunnelbanan och vid busshållplatser - och fasadvepor visas unga kreativa människor, både killar och tjejer; kampanjen omfattar även en kampanjsajt, trycksaker med mera. En affisch föreställer en ung man med en tupptatuering på bröstkorgen. Samma tatuering har han sedan broderat på sina favoritbyxor med hjälp av senaste datorsymaskinerna. Symaskinsmarknaden är svagt vikande i ett globalt perspektiv och undersökningar visar att många betraktar symaskinen som något man enbart använder till att sy gardiner och fålla upp byxor med. Genom att lyfta fram kreativitet och eget skapande och använda ett ungdomligare reklamspråk hoppas Viking Sewing Machines, som är en av världens ledande symaskinstillverkare, nå grupper som i dag inte syr eller som inte känner till allt det man kan göra med dagens datorsymaskiner. - Det här är en av våra största satsningar i företagets historia. Om kampanjen faller väl ut kan det bli aktuellt att exportera den till andra delar av landet och utomlands, säger Stefan Sandberg, marknadschef för Viking Sewing Machines svenska verksamhet. Reklamkampanjen har tagits fram i samarbete med reklam- och webbyrån Edison i Stockholm och pågår under fyra veckor. PRESSERVICE Viking Sewing Machines AB, tel: 036-14 60 00 (vx) Stefan Sandberg, marknadschef Sverige, tel: 036-14 70 03, mobil: 070-664 70 03 Astrid Engstrand-Holmer, PR-ansvarig Sverige, tel: 036-14 65 72, mobil: 070-514 65 72 Bilder för fri publicering kan laddas ned från www.husqvarnaviking.com - sweden - pressrum Där finns också övrig pressinformation. ·· Viking Sewing Machines AB utvecklar, producerar, marknadsför och säljer hemsymaskiner och tillbehör som ger konsumenterna världen över möjlighet att uppleva glädjen med kreativ sömnad; med varumärken som Husqvarna Viking och Pfaff är företaget en av världens ledande aktörer i branschen. Årligen säljs cirka 500 000 symaskiner motsvarande en omsättning på drygt två miljarder SEK. Koncernen har cirka 1 300 anställda varav 500 i Sverige. Företaget är certifierat enligt de internationella kvalitets- och miljöledningssystemen ISO 9001 och ISO 14001. Läs gärna mer på www.husqvarnaviking.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/01/20011001BIT00220/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/01/20011001BIT00220/bit0002.pdf