Ökad vinst för Viking Sewing Machines

Ökad vinst för Viking Sewing Machines · Omsättningen ökade under 2001 med 32 procent till 2 542 miljoner kronor (1 931) · Stark försäljningstillväxt i Nordamerika och Västeuropa (exklusive Norden) · Resultatet före finansnetto uppgick till 156,6 miljoner kronor (120,8) Viking Sewing Machines försäljning ökade mest i Nordamerika trots svag ekonomisk utveckling; försäljningen var fortsatt stark även efter 11 september. - Särskilt glädjande var att försäljningen ökade även i Västeuropa, exklusive Norden, vilket var en av avsikterna med förvärvet av den tyska symaskinstillverkaren Pfaff, säger vd Svante Runnquist. Resultatet före finansnetto (EBIT) inklusive jämförelsestörande poster ökade med 30 procent till 156,6 miljoner kronor (120,8). Jämförelsestörande kostnader uppgick under 2001 till 2,0 miljoner kronor (27,4). Resultatförbättringen beror främst på ökad försäljning av avancerade symaskiner, positiva valutaeffekter och en fortsatt tillväxt för tillbehör på eftermarknaden. - En annan viktig anledning till resultatförbättringen är de kostnadsbesparingar som integrationen av Pfaff inneburit, främst i distributionsledet, säger Svante Runnquist. Integrationsarbetet fortsätter och kommer att ge effekter även framgent. - Våra satsningar på produktutveckling och marknadsföring, som tagits direkt mot resultatet, var oförändrat höga - inte minst för Pfaff- affären. De avser bland annat den nya brodermaskinen 2140 där stora resurser lagts ned på färdigställandet och där leveranserna startade under hösten 2001. Satsningarna utgör en bra bas för fortsatt tillväxt. Personalstyrkan ökade under 2001 med tolv procent och överstiger nu 1 500 medarbetare. Vinsten per aktie ökade till 17,18 kronor per aktie (14,43), en ökning med 19,1 procent. Viking Sewing Machines AB 561 84 Huskvarna Sverige Tel: 036-14 60 00 (vx) KONTAKTPERSONER Svante Runnquist Vd Tel: 036-14 66 82 Gunnar Vidén Ekonomichef Tel: 036-14 72 47 Bilder för fri publicering kan laddas ned från www.husqvarnaviking.com - sweden - pressrum Där finns också övrig pressinformation. Viking Sewing Machines AB utvecklar, producerar, marknadsför och säljer hemsymaskiner och tillbehör som ger konsumenterna världen över möjlighet att uppleva glädjen med kreativ sömnad; med varumärken som Husqvarna Viking och Pfaff är företaget en av världens ledande aktörer i branschen. Årligen säljs cirka 500 000 symaskiner motsvarande en omsättning på drygt 2,5 miljarder SEK. Koncernen har cirka 1 550 anställda varav 500 i Sverige. Företaget är certifierat enligt de internationella kvalitets- och miljöledningssystemen ISO 9001 och ISO 14001. Läs gärna mer på www.husqvarnaviking.com[REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/11/20020311BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/11/20020311BIT00220/wkr0002.pdf