Ökad vinst för Viking Sewing Machines AB

Report this content

Ökad vinst för Viking Sewing Machines AB Den svenska symaskinstillverkaren Viking Sewing Machines AB ökade försäljningen under första kvartalet med 67 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Resultatet före finansiella poster (EBIT) ökade med 27 procent, från 26,8 miljoner kronor till 34,1 miljoner. - Utvecklingen i USA är fortsatt stark för vår del; vi har hittills inte märkt av någon avmattning, säger Svante Runnquist, vd för Viking Sewing Machines AB. Viking Sewing Machines AB:s position stärktes i fjol genom köpet av den tyska symaskinstillverkaren Pfaff. Den positiva utvecklingen fortsatte under perioden januari-mars i år och omsättningen steg kraftigt. Pfaff-förvärvet och det integrationsarbete som inleddes i samband med köpet, har fallit mycket väl ut. Jag räknar med att integrationsarbetet ska ge god effekt redan i år, säger Svante Runnquist. Under perioden var det Europapremiär för datorsymaskinen Designer II, som kan anpassas efter slutkundens behov. Lanseringen mottogs med stort intresse. För ytterligare information, kontakta Svante Runnquist, vd, tel 036-14 66 82 Gunnar Vidén, ekonomichef, tel 036-14 72 47 Hans-Peter Hindrikson, PR-ansvarig internationellt, 036-14 73 70, 070- 699 37 00 Viking Sewing Machines AB utvecklar, producerar, marknadsför och säljer hemsymaskiner och tillbehör som ger konsumenterna världen över möjlighet att uppleva glädjen med kreativ sömnad; med varumärken som Husqvarna Viking och Pfaff är företaget en av världens ledande aktörer i branschen. Årligen säljs cirka 500 000 symaskiner motsvarande en omsättning på drygt två miljarder SEK. Koncernen har cirka 1 300 anställda varav 500 i Sverige. Företaget är certifierat enligt de internationella kvalitets- och miljöledningssystemen ISO 9001 och ISO 14001. Läs gärna mer på www.husqvarnaviking.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/22/20010522BIT00510/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/22/20010522BIT00510/bit0002.pdf