Starkt första kvartal

Report this content

Starkt första kvartal för Viking Sewing Machines · Viking Sewing Machines rörelseresultat efter goodwillavskrivningar ökade kraftigt, från 34 mkr till 66 mkr. · Omsättningen ökade med 33 procent. · Försäljningsökningen på företagets huvudmarknad i Nordamerika var fortsatt mycket stark. · Kassaflödet från den löpande verksamheten var positivt, 77 mkr (-47 mkr). Den svenska symaskinstillverkaren Viking Sewing Machines omsättning uppgick till 700 mkr (527 mkr) under perioden januari-mars 2002. Det var en ökning med 33 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Efterfrågan var fortsatt mycket stark på företagets huvudmarknad, Nordamerika. Ökningen uppgick i svenska kronor räknat till 57 procent, varav valutaeffekten stod för en mindre del, 9 procent. Utbyggnaden av butiksnätet som ägde rum under 2001 var en bidragande orsak, liksom ökad försäljning via fristående återförsäljare. En annan viktig orsak var lanseringen av nya produkter, främst den nya Pfaff-brodermaskinen, där efterfrågan klart översteg leveranskapaciteten. - Uppgången i Norden med 24 procent är också mycket glädjande att notera, säger Svante Runnquist, vd för Viking Sewing Machines AB. Symaskinsförsäljningen i övriga Västeuropa låg kvar på samma nivå som året innan, bland annat till följd av att den nya Pfaff-brodermaskinen inte kunde levereras under första kvartalet. Leveranserna kom igång i början av april. Rörelseresultatet före goodwillavskrivningar ökade till 77 mkr (45 mkr) och rörelseresultatet efter goodwillavskrivningar ökade med 93 procent till 66 mkr (34 mkr). Resultatet för första kvartalet har belastats med strukturkostnader på 10 mkr för beslutade personalneddragningar i Tyskland som ett led i integrationen av den tidigare Pfaff-verksamheten. - Resultatökningen beror på fortsatt bättre marginaler genom en ökad försäljning av mer avancerade maskiner och de positiva effekterna av den jämfört med förra året högre dollarkursen, säger Svante Runnquist. Eftermarknadsförsäljningen, med bra marginaler, ökade också till följd av att nya programvaruprodukter lanserades. Resultatet före skatt ökade till 48 mkr (28 mkr). - Resultatökningen ledde till att kassaflödet från den löpande verksamheten blev positivt, 77 mkr (-47 mkr). Till detta bidrog också att rörelsekapitalet minskat som en följd av att kundfordringarna har reducerats, säger Svante Runnquist. Under kvartalet lyftes monteringen av Pfaff-maskiner i Tjeckien över i ett eget helägt bolag, vilket gjorde att antalet anställda ökade med nära 200 personer. - Övertagandet är ett led i integrationsarbetet av Pfaff-verksamheten, som bedrivs fortsatt intensivt och också utgör en del av resultatförbättringen, säger Svante Runnquist. Nyckeltal (Belopp i mkr) 3 mån 3mån 12 mån 12 mån jan-mars jan-mars jan-dec april 2001- 2002 2001 2001 mars 2002 Nettoomsättning 700 527 2 543 2 716 Rörelseresultat före goodwillavskrivningar 77 45 200 232 Rörelseresultat efter goodwillavskrivningar 66 34 157 189 Resultat före skatter 48 28 109 129 Kassaflöde från den löpande verksamheten 77 -47 84 208 Viking Sewing Machines AB 561 84 Huskvarna Sverige Tel: 036-14 60 00 (vx) PRESSERVICE Svante Runnquist Vd Tel: 036-14 66 82 Gunnar Vidén Ekonomichef Tel: 036-14 72 47 Hans-Peter Hindrikson PR-ansvarig internationellt Tel: 036-14 73 70 Mobil: 070-699 37 00 Bilder för fri publicering kan laddas ned från vårt pressrum på www.husqvarnaviking.com Där finns också övrig pressinformation. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/02/20020501BIT00360/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/02/20020501BIT00360/wkr0002.pdf