Svenska förtecken när Europas största symaskinstillverkare fyller 130 år

Report this content

Svenska förtecken när Europas största symaskinstillverkare fyller130 år Symaskinstillverkaren Viking Sewing Machines AB fyller 130 år i år. Det firar företaget med en rad olika aktiviteter runt om världen och två särskilda jubileumsmaskiner som fått kungliga namn, Oscar och Sophia, och tillverkas i svenska flaggans färger: gult och blått. Viking Sewing Machines är i dag Sveriges enda symaskinstillverkare och en av världens största aktörer på marknaden för hemsymaskiner. Företaget omsätter årligen cirka 2,5 miljarder kronor och har 1 550 anställda runt om i världen, varav 500 jobbar i Huskvarna med bland annat produktutveckling och tillverkning; i Huskvarna finns även koncernens ledningsfunktion. Viking Sewing Machines har haft en mycket stark utveckling de senaste åren och fortsätter växa efter flera lyckosamma lanseringar av nya symaskiner och eftermarknadsprodukter. Jubileumsåret firas med en massa olika festligheter världen över, bland annat invigs under mars månad en utställning i Husqvarna fabriksmuseum om symaskinens historia. Företagets svenska ursprung kommer att märkas på flera sätt, bland annat tillverkas två jubileumssymaskiner i de svenska färgerna. Symaskinerna har döpts efter Oscar II, som tillträdde som kung i Sverige samma år som företaget tillverkade sin första symaskin - 1872, och hans hustru Sophia. Viking Sewing Machines första symaskin, Nordstjärnan, kommer att synas som silhuetter på maskinernas paneler. [REMOVED GRAPHICS]- Dagens hemsymaskiner har lite gemensamt med Nordstjärnan. Då handlade det om mekaniserad handsömnad, medan det i dag ofta är frågan om multifunktionella, mjukvarubaserade symaskiner. Ledstjärnan för våra symaskiner och eftermarknadsprodukter har sakta men säkert flyttats från tillverkning av symaskiner till förmedling av syglädje, säger Hans-Peter Hindrikson, marknadschef för Viking Sewing Machines. Jubileet firas under hela 2002. Viking Sewing Machines AB utvecklar, producerar, marknadsför och säljer hemsymaskiner och tillbehör som ger konsumenterna världen över möjlighet att uppleva glädjen med kreativ sömnad; med varumärken som Husqvarna Viking och Pfaff är företaget en av världens ledande aktörer i branschen. Årligen säljs cirka 500 000 symaskiner motsvarande en omsättning på drygt 2,5 miljarder SEK. Koncernen har cirka 1 550 anställda varav 500 i Sverige. Företaget är certifierat enligt de internationella kvalitets- och miljöledningssystemen ISO 9001 och ISO 14001. Läs gärna mer på www.husqvarnaviking.com Viking Sewing Machines AB 561 84 Huskvarna Sverige Tel: 036-14 60 00 (vx) KONTAKTPERSON Hans-Peter Hindrikson Marknadschef Tel: 036-14 73 70 Mobil: 070-699 37 00 Bilder för fri publicering kan laddas ned från www.husqvarnaviking.com - sweden - pressrum Där finns också övrig pressinformation. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/14/20020213BIT00880/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/14/20020213BIT00880/bit0001.pdf