Världspremiär för populära seriefigurer - i symaskiner

Världspremiär för populära seriefigurer - i symaskiner Hacke Hackspett och bioaktuella Rocky and Bullwinkle. I morgon är det världspremiär för några andra tecknade filmhjältar, men inte på filmduken utan i symaskiner. Det är en av världens ledande symaskinstillverkare, Viking Sewing Machines AB, som nu lanserar populära dinosauriefigurer ur serien Landet För Längesedan (The Land Before Time) inom ramen för det licensavtal företaget har träffat med filmbolaget Universal Studios i USA. Dinosauriefigurerna laddas rakt in i symaskinen från disketter eller broderkort. På symaskinens eller datorns bildskärm kan användaren både se och justera de olika mönstren och låta symaskinen mer eller mindre på egen hand brodera den aktuella seriefiguren på tyger och plagg av olika slag. - På så sätt kan man skapa personliga kläder, tyger och andra applikationer, säger Stefan Kjellberg, produktchef hos Viking Sewing Machines AB, och berättar att försäljningen av mjukvara till symaskiner ökar från år till år. Enbart i USA finns det en halv miljon symaskiner som även kan brodera. - Det här fungerar på i stort sett alla symaskinsfabrikat, men det kan behövas ett konverteringsprogram om man inte har någon av våra produkter, säger Stefan Kjellberg. Den 12 april är det världspremiär för de nya figurerna. Viking Sewing Machines AB har tidigare lanserat bland andra seriefigurerna Hacke Hackspett (Woody Woodpecker) och Rocky and Bullwinkle inom ramen för avtalet med Universal Studios. Viking Sewing Machines AB Tel: 036-14 60 00 (vx) PRESSERVICE Astrid Engstrand-Holmer, PR-ansvarig Sverige, tel: 036-14 65 72, mobil: 070-514 65 72 Hans-Peter Hindrikson, PR-ansvarig internationellt, tel: 036-14 73 70, mobil: 070-699 37 00 Stefan Kjellberg, produktchef, tel: 036-14 71 19 Bilder för fri publicering kan laddas ned från www.husqvarnaviking.com - sweden - pressrum Där finns också övrig pressinformation. ·· Viking Sewing Machines AB förmedlar syglädje genom att utveckla och tillverka symaskiner, mjukvara och tillbehör för sömnad och broderi; med varumärken som Husqvarna Viking och Pfaff är företaget en av världens största aktörer på symaskinsmarknaden. Viking Sewing Machines AB hade under år 2000 drygt 1300 anställda världen över och omsatte cirka två miljarder kronor. Produktutveckling och tillverkning sker sedan starten 1872 huvudsakligen i Huskvarna, Sverige; försäljning sker via lokala säljbolag och agenter. Företaget är certifierat enligt de internationella kvalitets- och miljöledningssystemen ISO 9001 och ISO 14001. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/11/20010411BIT00080/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/11/20010411BIT00080/bit0001.pdf