Viking Sewing Machines bildar tjeckiskt bolag för tillverkning av Pfaff-symaskiner

Viking Sewing Machines bildar tjeckiskt bolag för tillverkning av Pfaff- symaskiner Viking Sewing Machines AB har bildat ett tjeckiskt bolag för tillverkning av hemsymaskiner av varumärket Pfaff. Slutmonteringen sköts i dag av Zetina i Tjeckien. De cirka 200 Zetina- anställda som i dag arbetar med Viking Sewing Machines produkter erbjuds nu jobb i det nybildade bolaget VSM Production s.r.o. Viking Sewing Machines har sedan förvärvet av Pfaff lanserat fem nya symaskinsmodeller av märket Pfaff samt ny mjukvara och tillbehör. Nu tar man nästa steg i att bygga upp det nya Pfaff. - Det är med stor glädje jag kan konstatera att de som under lång tid arbetat med att bygga upp Pfaffs kvalitet följer med över i det nya bolaget. Nu ska vi tillsammans se till att VSM Production s.r.o. blir ett bolag i världsklass som hjälper oss i arbetet med att bygga upp det nya Pfaff, säger Svante Runnquist, vd för Viking Sewing Machines. Viking Sewing Machines är med sina varumärken Husqvarna Viking och Pfaff en av världens ledande tillverkare av hemsymaskiner. Zetina har för Pfaffs räkning slutmonterat cirka 100 000 symaskiner om året sedan 1991. Samarbetet har fortsatt även efter Viking Sewing Machines förvärv av Pfaff i april 2000; i höstas monterades den miljonte Pfaff-symaskinen i Zetinas anläggning i Brno. Viking Sewing Machines kommer från och med första februari 2002 att sköta all slutmontering i egen regi. De Zetina-anställda - både ledning och medarbetare - som arbetat med den aktuella slutmonteringen erbjuds nu jobb i VSM Production s.r.o. som till hundra procent ägs av Viking Sewing Machines; verksamheten kommer att bedrivas i befintliga lokaler. - Det är ett naturligt steg med tanke på att vi redan har investerat betydande belopp i anläggningen - i produktionsutrustning, IT-system med mera, säger Svante Runnquist. Viking Sewing Machines AB 561 84 Huskvarna Sverige Tel: +46-36-14 60 00 (vx) KONTAKTPERSONER Svante Runnquist Vd Tel: +46-36-14 66 82 Kjell Andersson Utvecklingschef Tel: +46-36-14 70 80 Bilder för fri publicering kan laddas ned från www.husqvarnaviking.com - sweden - pressrum Där finns också övrig pressinformation. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/23/20020123BIT00100/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/23/20020123BIT00100/bit0001.pdf