Beslut vid årsstämma i Viking Supply Ships AB (publ)

Vid årsstämman i Viking Supply Ships AB (publ) den 1 april 2020 i Göteborg fattades följande huvudsakliga beslut.

Ingen utdelning skedde för verksamhetsåret 2019 och resultatet balanserades i ny räkning.

Koncernens och moderbolagets resultaträkningar för räkenskapsåret 1 januari–31 december 2019 samt balansräkningar per 31 december 2019 fastställdes. Styrelseledamöterna och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2019.

Till ordinarie styrelseledamöter omvaldes, i enlighet med valberedningens förslag, Bengt A. Rem (ordförande), Folke Patriksson (vice ordförande), Erik Borgen, Håkan Larsson och Magnus Sonnorp för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Till revisor i bolaget omvaldes, i enlighet med valberedningens förslag, revisionsbolaget Rödl & Partner Nordic AB, med en mandattid till och med nästa årsstämma. Den auktoriserade revisorn Mathias Racz kommer att vara huvudansvarig revisor.

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsearvode ska utgå oförändrat med 300 000 kronor till ordföranden och med 200 000 kronor till var och en av de övriga stämmovalda ledamöterna. Arvode till revisorn beslutades utgå enligt godkänd räkning.

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att bolaget inför årsstämman 2021 ska ha en valberedning bestående av fyra personer. Ledamöterna ska utgöras av representanter för var och en av de tre största aktieägarna eller ägargrupperna vid sista dagen för handel i augusti 2020 samt styrelsens ordförande.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare antogs i enlighet med styrelsens förslag.

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om vissa redaktionella ändringar av bolagsordningen.

Trond Myklebust, VD, tfn. +47 95 70 31 78, e-post trond.myklebust@vikingsupply.com

Morten G. AggvinCFO, tfn +47 41 04 71 25, e-mail morten.aggvin@vikingsupply.com

Viking Supply Ships AB är ett världsledande bolag inom offshore- och isbrytartjänster, med verksamhet huvudsakligen i de arktiska och subarktiska områdena. Bolaget utför även verksamheten och hanteringen av de fem isbrytare som ägs av den svenska staten (Sjöfartsverket). Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ Stockholm, segment Small Cap. www.vikingsupply.com.