Bokslutskommuniké 2009

Fjärde kvartalet

• Nettoomsättningen uppgick till 559 MSEK (743)
  • Resultat före skatt uppgick till -141 MSEK (39)
  • Resultat efter skatt uppgick till -116 MSEK (63)
  • Resultat per aktie uppgick till -4,2 (2,2)

Januari-december

• Nettoomsättningen uppgick till 2 284 MSEK (2 648)
  • Resultat före skatt uppgick till -276 MSEK (259)
  • Resultat efter skatt uppgick till -221 MSEK (266)
  • Resultat per aktie uppgick till -8,0 (9,5)
  • Stefan Eliasson tillträdde som t.f VD och koncernchef i december då Anders Källström avslutade sin anställning.
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2009 (2,50 SEK/aktie).

2009 var ett unikt år inte bara för TransAtlantic utan för hela världsekonomin. Den snabba inbromsningen som världsekonomin gjorde i slutet av 2008 och i början av 2009 innebar att många snabbt fick ställa om sina planer från expansion till kostnadsreduktion. För sjöfarten som bransch, som snabbt påverkas av konjunkturförändringar och är kapitalintensiv, innebar dessa effekter en stor förändring av förutsättningarna. Även TransAtlantic har drabbats av denna utveckling under 2009.

Trots stora ansträngningar att hitta nya laster, nya trafikmönster och sänka kostnaderna, blev resultatet för 2009 otillfredsställande. Mot bakgrund av TransAtlantics negativa resultat för 2009 och nuvarande finansiella ställning föreslår styrelsen att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2009.

Vi upplever att marknaden har planat ut för att långsamt förbättras under 2010. Arbetet med att sänka våra kostnader i alla delar av koncernen fortsätter och därför ser jag ser med tillförsikt fram emot kommande år.

Stefan Eliasson
t.f VD

Telefonkonferens
Med anledning av bokslutskommunikén kommer en telefonkonferens att hållas måndag den 22 februari kl 09,30 med TransAtlantics t.f. VD Stefan Eliasson och Finansdirektör Ola Helgesson.  För vidare information se hemsidan www.rabt.se.

De som önskar delta i telefonkonferensen ringer;
Telefonnummer 08-23 23 90, möteskod 892 111,
5 minuter för start.

Delårsrapporten återfinns i sin helhet på bolagets hemsida, www.rabt.se

För fullständig rapport se bifogad fil: